fredag 24 februari 2017

Mangakai


En del har svårt att måla över en redan existerande tavla. Nästan som det skulle vara en form av helgerån. Jag har inte några sådana skrupler, om tavlan inte känns bra och jag är i behov av något att måla på så är det fritt fram!

I det här fallet var det ett misslyckat experiment med palettkniv från något år tillbaka, den har legat och varit onyttig sedan dess. Äldsta dottern har blivit intresserad lite av manga och anime på sistone och undrade ifall jag kunde testa att måla något sånt.

Sist jag gjorde det var 2011. Det är ju en väldigt säregen stil som jag egentligen inte behärskar. Det finns andra som gör det och deras verk är ofta imponerande att beskåda. Men trots det var mitt försök helt ok. Jag vet ungefär hur en mer genomarbetad bild kan komma att se ut längre fram. Jag får öva på ögon lite mer.

För den här gjorde jag ansikte färg med bas; gul, röd och vit. De mörkare partierna förstärks med rött och ett svagt lager svart. Håret var först gult men blev senare rosa med ljuseffekter vitt, rätt typisk manga tror jag.

Själv har jag inte riktigt förstått tjusningen med otaku/mangakai-kulturen. Visst har jag kunnat uppskatta serier som Starzinger, Nagareboshi Ginga, Cowboy Bebop, Outlaw Star och ett par av Myazakis filmer, men jag har aldrig nördat ner mig så fullständigt. Det finns personer som har koll på olika seriers producenters frukostvanor, karaktärers alternativa livshistorier, skiftningar i hårfärger och varför viss hårfärg har viss betydelse i en viss kontext och .... ja, ni förstår. Det kan komma att bli en typ allmänkunskap i och med att manga blir mer lättillgänglig. Jag tänker på den kommande filmatiseringen av kultförklarade "GHOST IN A SHELL" med Scarlett Johannsen i huvudrollen.

 English:

Coming soon...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar