måndag 31 augusti 2015

Lite på skoj, en 25 hund. / Just for fun, a 25 dog.

För några år sedan lärde mig en ung dam hur man kunde skapa en hund av en siffra. Inte alltför länge sedan tänkte jag upprepa manövern, men det blev ju bara fel. Hade jag fel siffra i huvudet? Jag var helt säker på att det var siffran 5 som var svaret. Hur jag än försökte så blev det bara konstigt eller till och med fult. Det fanns liksom inga bra platser på en siffra 5 att placera ut nos, ögon och annat.

 Var det inte 5? / Wasn't it 5?

Nja... liknar Brain från Kommisarie Gadget. / Nah... looks like Brain from Inspector Gadget.

Så för några veckor sedan lyckades jag träffa på damen igen och mina farhågor var befogade. Siffran 5 var fel men bara halvt fel. Rätt siffra skulle vara 25. Jag fick en snabb genomgång på plats och visst blev det skillnad.

 Ok. Rätt siffra. / Ok. Right number.

Bind samman. / Connect.

Tricket är att binda samman siffrorna. Basen på 2 och 5 bildar hundens haka. Bågen på 2 binds samman med basen för att skapa örat. Toppen av både 2 och 5 bildar en keps. Sedan får man placera nos och ögon själv. Det är en lite kul grej att kunna. Vill man krångla till det kan man göra som jag gjorde, och göra hunden till romersk legionär (eller varför inte kirurg?). Fantasin får flöda... lycka till.

Örat och keps. / Ear and cap.


English:


A couple of years ago a young lady taught me how to create a dog out of a number. Not too long ago I thought I would reprise the manuever, but it all became wrong. Did I have the wrong number in my head? I was quite sure it was the number 5. No matter how I tried I didn't get it right, even ugly. There were no good places on a number 5 to place nose, eyes and other things.

 Vad har vi här? / What do we have here?

En hund? / A dog?

So a few weeks back I managed to meet the lady again and all my fears were true. The number 5 was wrong but only half wrong. The correct number should be 25. I got a quick run-through on site and surely there was a differance.

 Nu kommer personligheten fram. / Here comes the personality.

Vi gör en till med historiskt handlag. / Let's make another with a historic touch.

The trick is to connect the numbers. The base on 2 and 5 make up the dog's chin. The arch on 2 is connected to the base of the number to create an ear. The top on both numbers creates a cap. Then you must place the nose and ears yourself. It is a fun thing to know how to do. If you want to make things a bit more difficult you can make your dog to become a Roman legionaire (or why not a surgeon?). Let imagination run wild... good luck.

Keps blir hjälm. / Cap becomes a helmet. 

Diveda et impera! / Söndra och härska! /Rule and conquer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar