onsdag 31 december 2014

Nyårsgran. / New Year's Tree.

Dagens jular tar slut alldeles för snabbt tycker jag - också det snabba färgskiftet från rött, julmustsvart, grönt, guld, vitt & brunt till svart, silver och champagnefärg. Man ska förvandla sig från tomte till pingvin på en vecka egentligen. För idag är det nyårsafton 2014. Bara för någon dag sedan var jag ute i svängen för att handla och alla julsaker var ute på rea, 50 % - medan affärer hade skyndat sig med att fylla hyllor med dryckesglas och nyårstutor. Lite som en dator, in med prylar, ut med prylar.

En annan typ av jul träder fram om man går tillbaka i tiden. Mer kopplat till en bondes verklighet i tidigmodern tid, kan man väl säga. Då växte en mängd traditioner fram som vi delvis har kvar idag med. Ett boktips är "Så firade man julen förr", av Bert Olls. Till och med en del julsånger skvallrar om det faktum att julen inte snabbt ska plockas undan, eller ens bara "tolereras" en tid efter nyårsafton.

Mycket blått blir det. / There will be lots of blue.

Så julen då? Det är en av mina absoluta favorithögtider på året. En del kan rynka lite på näsan när det skyltas med julpynt i slutet av oktober - men jag tänker bara; kom igen bara! Hade jag fått bestämma så hade jag pyntat allra senast den första December här hemma. Mycket ljus, mycket glittter & spännande pynt. Det behöver ju inte vara smaklöst för det.

Japp. Blått. / Yep. Blue.

 Minimalistiskt. / Minimalistic.

Den är också fascinerande eftersom den är sånt typiskt exempel på synkretism. Å ena sidan har julen gamla rötter med bruk från innan vikingatiden, utvecklades vidare med till exempel julblot här i norden. Germanska stammar i Europa fascinerades av granen som var ett av de få träd som inte 'dog' under vintern. Trädet dekorerades för att blidka det övernaturliga 

Å andra sidan är det samtidigt en kristen högtid, som firar Kristus födelse. På norra stjärnhimlen framträder en stark stjärna i december, så den kopplingen kan ju göras med paralleller till julevangeliet. Men många forskare tvivlar idag på att Jesus föddes runt december. Istället kan det ha varit så att katolska kyrkan hade svårt att få bukt med julen som icke-kristen högtid & helt sonika förlade Kristusmässan till samma tid, eftersom folk firade ändå. Ljusets återkomst till jorden (då det vänder mot ljusare tider), efter midvinter, har traditionellt setts som en andlig symbol för Jesu födelse. Varför kyrkan har valt just 24-25 December som Kristus födelse får nog sin förklaring i kyrkohistoria. 

Forskare har istället satt slutet av september som en mer trolig tid för Jesus födelse. För det första nämns det som en tid med mycket resande i Johannesevangeliet - i judisk tradition skulle den årliga högtiden Sukkot (סוכות), då sådant resande som beskrivs i texten ha varit accepterat, passa in bättre. För det andra så skulle nog inte herdarna ha legat och vilat på fälten om det hade varit december, en månad som hade varit för kall och med fält där jorden inte kunde brukas av vare sig människa eller får.

Smetig gran. / Smeared spruce.

Fyll gärna på lite blågrönt under det vita för att markera grenar.
/ Do fill in with a litle blue-greenish under the white to mark out branches.

Bra grund. Dags för "glasyr". / Fine basics. Time for some "icing".

Här i Norden har vi haft en lång tradition med tomtar. Stundtals ganska långt ifrån Coca-Colas julröda tomat till tomte. Den tradition jag är mest bekant med är den som Gesunda-Tomten står för, några doser folktro. Det känns mest tomtigt på något sätt. Den skrockande ho-ho-ho känns så väldigt...annorlunda. En annan väldigt spännande tomte är den isländske, som inte är en utan egentligen tretton. Dessa tomtar nämns första gången i text i slutet av 1600-talet men de finns också med i äldre rímur- och kvæðivisor som har överlevt till våra dagar. Här är en "modern" del av en dikt:

Grýlukvæði, (1800-talet):
Löngum leiðir beinar     -  Från en lång resa
labba jólasveinar            -  Vandrande tomtenissar
þessa þjóðir hreinar      -  Dessa rena folk & fä
þrettán saman meinar   -  Tillsammans är de tretton
oft sér inni leyna            -  Gömmer sig ofta
illir mjög við smábörnin -  Mycket elak mot småbarn

Det kommer en tomtenisse per dag med start den 12:e December från till den 24:e, och alla har olika personlighetsdrag och "uppgifter" för människorna och deras hem. Från början var de inte så godmodiga, istället rent utav farliga på samma sätt som julbocken eller tyska krampus. De tretton är barn till trollet Grýla & julvätten Leppalúði. De har också en enorm katt (Jólakötturin) med smak för människor (!).


Om man kisar ser det fantastiskt ut. / If you squint it looks fab.

Tillbaks till julen. Det är en mysig högtid som egentligen fötjänar mer plats än bara till efter nyårsafton. Egentligen borde julen och nyår smälta ihop än mer. Kanske skapa en nyårsgran? Min bild blir en hyllning till julen, en nyårsgran som får vara med en bit in på det nya året. Gott Nytt År!


English:

The Christmas seasons of today ends too quickly in my opinion - that also goes with the swift shift of  colours from red, julmust-black, green, gold, white & brown to brown, silver and champagne-colour. You are also expected to transform from a tomte into a penguin, in really just a week. For today is New Year's Eve 2014. Just a couple of days ago I was out shopping and saw all things about Christmas on sale, 50 % - while the shops were busy shelving up with drinking glasses and New Year's tootles. Sort of like a Computer; garbage in, garbage out.

Another kind of Christmas emerges if you rewind time a bit. More connected to the everyday life of a farmer in early modern time, if you will. Back then a multitude of traditions were created of which we still bring a few with us to the current celebrations. A book tip (in Swedish) is "Så firade man julen förr", by Bert Olls. Even a couple of Christmas songs telltale about the fact that Christmas isn't supposed to be picked off, or just being "tolerated" a time after New Year's Eve.

Måla, måla, måla. / Paint, paint, paint.

So what about Christmas? It's one of my absolute favourite holidays of the year. Some may frown when Christmas decorations are exposed in the end of October - but in my mind I am all like; bring it on! If it was up to me I would have begun decorating in our home of latest at December first. Lots of lighting, lots of glitter and exciting decorations. It doesn't have to be tacky.

Vi antar att ljuset kommer från vänster. Mer rent vitt där på grenarna.
/ We assume the light comes from the left. More white on those branches.

Det blev bra. Nu pyntar vi granen! / It turned out good. Let's decorate the tree!

It's also fascinating because it's a typical exampel of syncretism. On one hand Christmas (or Yule) has very old roots with customs dating from before the Viking Age, later developed and displayed for example blót here in the Nordic region. Germanic tribes were fascinated by the spruce since it was one of the few trees that didn't "die" during the winter. The tree was decorated to appease the supernatural.

And on one hand it is a Christian holiday at the same time, celebrating the birth of Christ. On the northern hemisphere a bright star appears in the night sky around the month of December, so that connection correlates in a way to the Christmas gospel. Many scholars of today doubt the notion that Jesus in fact was born during December. Instead, it might have been that the Catholic Church had trouble winning over those who strongly had yule as a non-Christian celebration and simply establish Christ Mass to the same time of the year, since people were celebrating anyways. The light returning to the Earth (when it turns towards brighter times), after Midwinter, has traditionally been viewed upon as a spiritual symbol for the birth of Jesus. Why the church specifically chose 24-25th of December for the birth of Christ perhaps renders its explanation in Church History studies.

Scholars have instead put the end of September as a more plausible date for the birth of Jesus. Firstly it's mentioned as a time with extensive travelling going on in the Gospel of John - in Jewish tradition the annual holiday Sukkot (סוכות), when such travels described would have been more accepted, fit in better. Secondly, it might be fair to say that the shepards wouldn't have been resting in the fields in December, a month that would have been too cold and with fields which would have been unproductive for both man and sheep.


 Ljusare ton av samma färg åt vänster. Skapa effekt med ett litet vitt blänk.
/ Lighter tone of the same colour to the left. Create effect by a small white shine.

Precis innan det sista finjusteringarna. / Right before the final adjustments.

 Konstigt. Det blev lite Googlefärger. / Strange. It turned out to be Google-colours.

Here in the Nordic region we have had a long tradition with tomtar. Occasionaly very far from the tomatoe-red tomte / Father Christmas of the Coca-Cola fame. The tradition I am most familiar with is that of, for instance, the Gesunda-tomte stands for. A few doses of folk belief. It feels more tomte in a way. The chuckling ho-ho-ho feels so very...different. Another very exciting tomte is the Icelandic, which is not one but really thirteen. These tomtar are mentioned in writing in the end of the 15th century but they are also included in older rímur- and kvæði-songs that have survived into our age. Here is a part of a "modern" poem:

Grýlukvæði (1800's):
Löngum leiðir beinar     -  From a long journey
labba jólasveinar            -  Walking yuletide-lads
þessa þjóðir hreinar      -  These pure kind of people
þrettán saman meinar   -  Together they are thirteen
oft sér inni leyna            -  Often they conceal themselves
illir mjög við smábörnin -  Very malign towards small children

One yuletide-lad appears every day starting with December 12th all the way to the 24th, each of them have different personalites and "tasks" for humans and their homes. Originally they weren't too good natured, instead flat out dangerous in the same way as the Yule Goat or the German Krampus. The thirteen are the children of the troll hag Grýla & yule hobgoblin Leppalúði. They also have a huge cat (Jólakötturin) that has the taste for humans (!).

And back to Christmas. It's a cosy holiday that really deserves more space than just right after New Year's Eve. Christmas and New Year should blend together even more. Perhaps create a New Year's Tree? My painting is a homage to Christmas, a New Year's Tree that gets to be a part of the new year to come. Happy New Year!

Nyårsgran. / New Year's Tree.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar