lördag 23 augusti 2014

En historia inom fantasins gränslösa värld. / A story within fantasy's borderless world.

Nu börjar det kännas att sommaren reser vidare, till förmån för hösten. Det blir kallare & mörkare än man annars är van vid. Men det kan också betyda en kopp varm choklad, några sånger av Árstíðir i bakgrunden & en god bok i handen. Eller kanske man ska göra något mer praktiskt? En sak bland många som jag, åtminstone ibland, gillar att göra är att skriva. Det liksom kastas upp idéer i huvudet ibland. Ett par gånger så är idéerna så starka att jag måste göra något av dem. Så är fallet med historien som jag nu ska ge ett smakprov på (åtminstone de konstnärliga delarna av den). Grundidén är rätt gammal och jag har omarbetat den ett par gånger. Det känns som att jag kommer att göra det igen när jag väl tar upp tråden igen och börjar skriva vidare. För närvarande har jag fyra olika historier som är i olika stadier, ingen klar inom en snar framtid. Det som presenteras här är från min fantasyhistoria. Jag hittade en pärm i bokhyllan som jag har tillägnat min historia och i den fanns ett par skisser som är gjorda mellan 2000-2012.

 Mystisk ryttare. / Mysterious rider.

Jag är en läsare. Innan jag fick familj så läste jag i stort sett jämnt tycker jag. Nu läser jag ofta på bussar och tåg till och från jobb. Det går också bra. När jag läser har jag ofta valt sådant som passar in i fantastisk litteratur (fantasy/skräck/sci-fi), men inte exklusivt. Asimov, Tolkien, Jordan, Kerr, Ringo, Lewis, Bear, Ajvide-Lindqvist, Kristoff och Kostova, för att nämna ett par mer eller mindre kända efternamn. Det är klart att man blir påverkad av sånt man läser, inspirerad, för att säga det milt och städat. Det var nog sådant som fick mig att börja skriva själv också. Just den här historien har jag vårdat mest tror jag. Kanske för att det var det första riktiga försöket? Som den allt-i-allo hobbykonstnär som jag är har jag ägnat ganska mycket tid åt att skissa upp de obligatoriska kartorna (en fantasihistoria utan en karta känns lite emo), skriva bakgrundshistorier och göra bilder av ett par av karaktärerna.

Ett flygande folk. / A flying people.

Det var ett litet för ambitiöst projekt att göra en mini-encyklopedi över min fantasivärld (det får andra göra sedan, när jag har blivit rik och berömd!), men det lilla som jag har gjort har hjälpt mig att få en bättre bild av vilka dessa olika folkslag är och hur de fungerar, generellt. För mig hjälper det att veta en hel del innan jag sätter igång något. Jag är i gott sällskap, för t ex herr Tolkien gjorde minutiösa uträkningar av avstånd, hur olika underlag fungerade att rida/gå på och språkliga efterforskningar innan och under tiden som han satte igång sina ä-l-s-s-skade böcker. Nu hävdar jag inte alls att det jag gör kommer att slå lika bra - inte ens hälften så bra, skulle jag vilja påstå. För olika genrer har sin "huvudstad" där allt någonstans har börjat, för att tilltala en samtida läsekrets. Utan Tolkien skulle vi säkert inte ha haft Robert Jordans långa epos eller George R. Martins brutala svärd- och bastuklubbsorgie, på samma sätt som Battlestar Galactica och Firefly inte skulle ha varit som de är utan Stjärnornas Krig. Man ska inte jämföra sig med ursprunget för en genre.

En del namn behålls, andra hamnar på tippen.
/ Some names are kept, others end up at the dump.

Elak bågskytt. / Mean archer.

Mycket i min historia är rätt ok vad gäller världsbyggande. Jag har en dramaturgi som jag tycker fungerar och ett par väldigt intressanta karaktärer. Men jag ser inte vart det hela ska sluta. Kanske jag är på en öde ö i form av kreativt bollande? Det bästa för det vore att träffa andra i samma sits, lite som The Inklings, som träffades en gång i veckan för att "testa" sina idéer på andra som också var i ett kreativt spektrum. Lite längre fram har jag åtminstone tänkt att lägga upp något kapitel från sagan, antingen här eller länka till en blogg som är helt tillägnad mitt skrivande. Skrivande är också konst, så kanske det kommer vara något här på firepath istället. Har inte bestämt än, som det hörs.



Alla skisser börjar ju med blyerts. Sedan lägger jag på tusch. Jag får träna mer på proportioner. Men så länge jag själv har en inre bild så duger dessa gott.

/ All sketches are first with pencils. Then I add black felt pen (art pen). I need to get the anatomy right. But as long as I have an inner image these sketches will do nicely.

Ett gäng olika personer i historien. Många har redan en full biografi.
/ A pick of the litter from the storyline. Many already have a full biography.

Troll!

Jag brukar inte vilja lova mig själv saker som att "då eller då ska detta vara klart". Eftersom jag inte är "författare" på det sättet som säkert krävs vågar jag inte säga att den här historien blir färdigskriven. Men vi får se hur det går. Ifall det händer saker så kommer jag med största säkerhet nämna det här på bloggen först av allt.



English:

Now I get the feel that the Summer is moving on, for the benefit of Autumn. It gets colder & darker than you otherwise are used to. But it can also mean a cup of hot chocolate, a couple of songs by Árstíðir in the background and a good book in your hand. Or perhaps you could do something more practical? Among a great many things I like to do, writing is one of them. Ideas sort of get thrown up in my head sometimes. A couple of times the ideas are so strong I feel the urge to do something about them. That is the case with the story I am now going to give samples of (or at least the arty bits). The basic idea is fairly old and I have reworked it a few times. It feels like I am going to do that again once I pick it up again and continue writing. At the present I have about four different stories ongoing in different stages, but no one finished anytime soon. What is presented in this entry is my fantasy story. I found a binder in the book-shelf where I've collected all things associated with my story and in that I found a great number of sketches made between 2000-2012.


Ett av många folkslag som är protagonister i historien.
/ One of many protagonist races in the story.

I am a reader. Before I had a family I read pretty much all the time, I think. Now I mostly read on buses or trains to and from work. That is fine too. When I read I tend to choose stuff that fit into the category of fantastic litterature (fantasy/horror/sci-fi), but not exclusively. Asimov, Tolkien, Jordan, Kerr, Ringo, Lewis, Bear, Ajvide-Lindqvist, Kristof and Kostova, to mention a few more or less famous surnames. Of course you get affected by things you read, inspired, to put it mild and neatly. I believe reading works of the like made me try out writing myself too. I've cared for this story in particular. Perhaps because it was the first real try? As the allround hobby artist I am I have spent quite a lot of time sketching the mandatory maps (a fantasy story without a map feels a bit emo), writing background stories and concept art for some of the characters.

Man ska respektera folk med stavar. / You should respect people with staffs.

It was a little bit much of an ambitous project to create a mini-encyclopedia for my fantasy world (I will leave that to others, once I'm rich and famous!), but what I have already done have helped me to bring better understanding of the different races, how they operate. For me it helps to have the knowledge before I hit the ball in motion. I am in good company, because for example Mr Tolkien did studious calculations of distances, how different surfaces were to ride/walk on and linguistic researches before and during the time he wrote his preciou-s-s-s books. Now I am not saying that what I am doing will hit just as well - not even half as good, I would say. Because different genres all have their "capital" where something once begun, to appeal to a coeval audience. Without Tolkien we probably wouldn't have Robert Jordan's long epic tale or George R. Martin's brutal sword- and sauna-club orgy, in the same way that Battlestar Galactica and Firefly wouldn't have been the way they are without Star Wars. You shouldn't compare yourself to the origins of a genre.


Man ska vara försiktig med vilka man stöter sig med.
/ You should be careful with whom you offend.

Våldsverkare. / Evil-doer.

Much in my story is ok I suppose, as far as world-building. I have a dramaturgic approach that I can see happening and a bunch of very interesting characters. But I can't see how it all will end. Perhaps I'm on a deserted island in terms of creative feedback? In the perfect of worlds it would be grand to meet others in the same predicament, sort of like The Inklings, that met once a week to "try out" their ideas on others who also were in a creative spectre. Further ahead I've planned to put out a chapter from the story, either here or link to a different blog dedicated to my writing. Writing is also an art-form, so perhaps I might as well put it out here on firepath instead. Have not decided, as you can tell.
Ett bistert jägarfolk.
/ A dour hunting people.


Fler karaktärer. / More characters.

Otur. / Bad luck.



I tend not to promise myself things such as "then and now this shall be finished". Since I'm not a "writer" in that sense that surely would take to bring this into completion I dare not say or set a date. But we'll see how it goes. In case things are happening I will for sure mention it on this blog first of all.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar