tisdag 7 januari 2014

Lerans budskap. / The message of clay.


Livets vägledning / Life's guidance (1999)
(Gul stengods med koboltoxid. / Yellow stone-ware with cobalt oxide.)


Nu är det nytt år, som i vanlig ordning föregicks av olika typer av domedagshotbilder och återföljdes av minst lika många förslag på nyårslöften. Eller en förhoppning om att infria dem, i varje fall. I mitt fall tänker jag slopa hetsen på bägge fronter. Min förhoppning är att du som läsare har någon form av trygghet som du kan hänga upp livet på, för att se igenom stressen som vardagen kring ett nytt år kan ge människor.

Själv brukar jag återkomma till ett par verser i Gamla Testamentet/Tanakh (תנ"ך), i profeten Mikas bok (מיכה). Judisk visdom från 700-talet f.Kr kan inte ha fel. Texten på lertavlan är hämtade från Mika 6:8 & ger en avslappnad syn på tillvaron i kontrast till livshjulets alla måsten i den nutid vi lever i. Orden i versen skrevs med ett runalfabet men på modern svenska, som för att ordens tidlöshet skulle få rum att genljuda. Symbolen längst upp är en enhetssymbol inom många olika traditioner, enhet inom sig själv, gentemot andra människor och för vissa (för mig); enhet mellan mig och Gud.

Med orden i åtanke har jag bestämt mig för att vara snäll mot mig själv under 2014. Aktsam, varsam och vänlig. Ifall jag får mer balans med mig själv kommer jag få inspiration till mer av skapande. Det hoppas jag också skapar ringar på vattnet, på lång sikt, till de personer som jag har en aktiv relation till i den fysiska världen (inte bara bakom ett tangentbord). Var snäll mot dig i år, är min önskan för dig också. Låt ingen behandla dig dåligt eller värdera dig mindre än vad du förtjänar. Värdesätt dina vänner, de som känner dig väldigt väl men tycker om dig ändå. Kanske det vore läge att försöka motionera lite också? Helgmat...



English:

Now there's a new year, as in regular fashion was preceded by different kinds of doomsday-threat levels, followed by just as many suggestions for New Year's resolutions. Or at least, a hope to fulfill them. In my case I am set on dismantle the rush of it on both fronts. My hope is that you as a reader have some kind of safety to cling to for your life, to see through the stress that the everyday life around a new year can bring to people.

I usually come back to a couple of verses from the Old Testament/Tanakh (תנ"ך), in the book of the prophet Micah (מיכה). Jewish wisdom from the 8th century B.C. can't be wrong. The text on the clay tablet is from Micah 6:8 & gives a laid-back view on life in contrast to the present day spinning-wheel. The words in the verse were written in a rune-alphabet but in modern Swedish, as if to let the timelessness of the words resonate. The symbol at the top is a unity symbol within many different traditions, unitiy within one's self, towards your fellow man and for some (for me); unity between me and God.

With those words in mind I have decided to be kind to myself during 2014. Regardful, gentle and kind. If I am in balance with myself I believe I will get more inspiration to be creative. Hopefully it will spread like ripples, in the long run, to the people whom I have an active relationship with in the physical world (not just behind a keyboard). Be kind to yourself this year, is my wish for you too. Don't let anyone treat you badly or measure your worth less than you deserve. Treasure your friends, the ones that know you very well but like you anyway. Perhaps there would be time to exercise too? Holiday food...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar