fredag 10 januari 2014

Faktiskt, allt du behöver är vitt. / Really, all you need is white.

Det är lustigt hur pass försiktig man kan bli kring vissa saker. Jag har, t ex, ett skräckblandat förhållande till både akvarell- och akrylfärg. Jag har målat så länge med olja att jag inte har brytt mig om att vårda sättet att uttrycka mig med de tidigare nämnda. Men så i dagarna tog jag ett djupt andetag och korkade upp ett gäng tuber med akryl. Såklart var det jätteläskigt! Och det kändes svårt, färgen har inte riktigt oljefärgens mjukhet, inte heller akvarellens exakthet. Lite som jag kände det nu, i varje fall. Det finns såklart minnen från då jag målade mycket i akryl under min tid på f.d. Viebäcks Folkhögskola 1997-1999, men det är nu rätt länge sedan.

Kom igen, akryl. / Come on, acrylics.

En av de mer positiva egenskaperna som akryl har är att den är snabb, den torkar relativt fort. Sagt och gjort, jag målade ett landskap från fantasin. Mest för att illustrera en poäng egentligen. När man har ett landskap med kuperat landskap så finns det skikt av landskapet med olika skärpa och djup. Närmast åskådaren är det mesta rätt så skarpt och tydligt. Lite längre bort blir färger genast lite svagare, för att till sist tyna bort.

Jag är försiktigt positiv. / I am carefully positive.

Testa lite former. / Try out some shapes.

För att skapa denna effekt så använder jag oftast en grundfärg, ibland lite utblandad med andra färger, för att få till den färg jag önskar. Sedan gör jag min kulle eller berg... vad det nu må vara. Efter det tar jag lite vitt och blandar med min grundfärg och gör nästa kulle - lite längre bort i djupet. Ett tips är att låta kullen tona ner till nästan helt vitt i bottnen, så att toningen inte blir för skarp. Till nästa kulle gör jag om processen, fast i steg två, med färgen som jag nyss har använt vitt till. Alltså, blanda i lite mer vitt i den "nya" färgen. Hoppas du hänger med, annars kan du säkert hitta bättre förklaringar på internet. Lycka till!

Försök att täcka så mycket du kan vid kanterna. / Try to cover as much as you can by the edges.


English:

It's funny how careful you can be around certain things. I for one, have a relationship mingled with terror towards both water- and acrylic colours. I've painted with oil-colours for so long that I have not cared to nurture the way to express myself with those colours previously mentioned. But then a day or so ago I took a deep breath and "un-corked" some tubes with acrylics. Of course it was scary as heck! And it felt difficult, the colour does not share neither the softness of oil-colours, nor the nicety of water-colours. At least as I experienced it now, anyways. Of course there are memories from a time when I used to paint with acrylics during my time at ex- Viebäcks Folk High School 1997-1999, but that is pretty long ago now.

Oj, vad det smetar. Inte..van..vid..det. / Ohh, it's smearing. Not..used..to..it.

One of the most positive qualities about acrylics is it's quick, and dries relatively fast. So, said and done - I painted a landscape from my imagination. Mostly to make a point, really. When you have a hilled landscape there are multiple layers with different kinds of sharpness and depth. Closest to the spectator most things are sharp and clear. Further away the colours tend to fade somewhat, to finally dissolve more or less.

Grönt...sedan lite vitt. / Green...then some white. 

Snart så. / Almost there.

To create this effect I usually use a primary colour, sometimes mixed with other colours to create the specific colour I want. Then I paint my hill or mountain... or whatever it may be. After that I add some white to the primary colour and paint the next hill - a bit further away in depth. A tip is to let the hill fade down to white at the bottom, so the fading won't be to sharp. For the next hill I repeat the process, though in stage two, with the colour I used with white just a moment ago. Consequently, add a little more white to the "new" colour. I hope you can keep up, otherwise I am sure you can find better explanations on the internet. Good luck!

Bara lite vitt... / Just a little white...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar