tisdag 3 april 2012

Salma 23 (dialekt) / (dialect, trans. - Psalm 23)


Lite oklar skärpa men det syns ändå bra nog. Det här är en julklapp som jag målade i olja 2010. Grunden är matt gul. Pergamenteffekten gör man bäst genom att börja med en ljusgul bas (använder uteslutande Winsor & Newton -vattenblandade oljefärger), välja ut mer bruna områden för att sedan låta allt smälta samman. Sista lagret som lades var en mörkbrun färg för att skapa mer effekt. Om jag hade haft mer tid kunde jag ha "lagat" det som smetade på vänster sidan, men julafton var ju dagen efter jag skrev texten. Inte mycket man kan göra då. Har inte blivit av senare heller, eftersom tavlan hänger på en vägg ca 90 mil från där jag bor!

Slightly unclear focus but it's visuable enough. This is a Christmas present I painted in oil 2010. The foundation is matt yellow. The parchment effect is best executed by using a light yellow foundation (I only use Winsor & Newton - water mixable oil colours nowadays), then choose more brown areas and let it all blend together. The last layer was a darker brown colour to create more effect. If I had had more time I could have "fixed" the smear on the left side, but Christmas was due the day after I wrote the text. Not much you can do then, is there? It hasn't come to pass later either, since the painting is hanging on a wall about 900 km's from where I live!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar