torsdag 5 april 2012

Gråskalor / Grayscales

En intressant sak som jag ibland gör är att arbeta med i stort sett en och samma färg i olika skalor. Mest har det blivit gråskalor, och jag anser mig bättre på det än i en annan färg. Varför vet jag inte. Med den här målningen från 2008 (när jag fortfarande bodde i Hjärup) använde jag först ett rutmönster för att placera in kvinnans kropp och byggde sakta upp varje del för sig - samtidigt som det var viktigt att allt blir en helhet. Motivet är från en annan bild men det blir ju min tolkning ändå.

One interesting thing that I do sometimes is to work with pretty much the same colour in different scales. It's been mostly grascales, and I reckon I'm better at that than any other colour. Why, I do not know. With this painting from 2008 (while I still lived in Hjärup) I first made use of a square pattern to place the woman's body correctly and slowly built it up step by step - while it is still important for everything to a wholeness. The motif is from another picture but in the end it becomes my interpretation. 

Jag är väldigt nöjd med den. Det kommer alltid att finnas saker som kan förbättras men den som äger tavlan nu är enligt uppgift också nöjd och har inte klagat. Ett tips för att måla gråskalor är att markera ut områden med olika toner/skalor ungefärligen där du vill ha dem tidigt. Sedan kan du alltid förstärka eller förminska tonen när du lägger olika lager. Det hjälper väldigt mycket när du ska lägga det sista till din skapelse. Lycka till!

I'm very pleased with it. There will always be things that can be improved but the current owner of this painting hasn't complained and appears to be satisfied. A tip for painting in grayscales is to mark the areas with tones/scales approximately where you want them early on. You can always enhance or decrease the tone later on as you are putting on different layers. It sure helps a lot when you are about to add the final touches to your creation. Good luck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar