måndag 4 februari 2019

Första dagen på utställningen 2019. / First day at the exhibition 2019.

Idag var dagen. Min alldeles egna utställning på Landskrona Bibliotek. Det känns lite prestigefyllt på ett bra sätt, med tanke på den långa kötid som krävs innan det finns en tid som utställare. Så efter det sedvanliga; köra barn till skolan, extrahandla materiel inför utställningen, tog jag med mig mina utvalda verk samt verktyg - och körde ner till biblioteket. De instruktioner som jag hade fått innan från personalen var att jag behövde ta med egna spikar.




Sagt och gjort. En 6 meter lång vägg fanns till förfogande. Jag brukar ställa mina bilder på golvet mot den vägg jag har att förhålla mig till, när jag är med på en utställning. Då brukar jag få ett hum om i vilken ordning jag ska ha bilderna. Jag har ofta svårt med att måtta in och mäta avstånd. Hon som hade utställning precis innan mig; x, hade en väldigt snygg linje i nederkant för sina tavlor. Alla var på samma våglängd.




Jag improviserade lite. Egentligen hade jag nog behövt ha haft hjälp av någon god vän för att få allt på plats idag. Men trots allt blev jag rätt nöjd. Det blev mycket hammare och spikar, ibland behövde jag sätta om spikar och så. Till tavlorna hade jag också handskrivna skyltar. Ja, visst är det enklare att skriva ut dem från datorn. Men jag gillar processen med att åldra papper. Jätteenkelt trick, knöla ihop papper, blötlägg, badda med blöta tepåsar och låt torka. Det skapar en lätt pergamenteffekt.




Nu kommer mina 8 bilder att sitta uppe till 28 februari. Det här är ett jättebra sätt att exponera min konst på. Ett bibliotek är ju en naturlig mötesplats för kulturella människor. Vem vet vem som får syn på min konst?




English:

Coming soon...



x


x





x






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar