lördag 31 mars 2018

Trädövning. / Tree exercise.

 Gammalt Pringlesrör är bra som penselhållare. / Old Pringles' pipe are great as brush-holders.


Ja. Hurra för mig! Inte narcissistisk eller så, utan det är ett faktum att jag fyller år idag. Ha ha. En härligt grå och vindpinad morgon än så länge. Men det gör inget. För några dagar sedan började jag på allvar tänka igenom en framtida målarkurs för barn. Nu övar jag lite själv. För att kunna lära ut något behöver man själv behärska det, åtminstone lite. En av övningarna som jag har tänkt mig är att måla ett träd. Det är bra, för en sådan övning innehåller moment av att lägga färg i lager.


 Japp. Blyertspenna för att rita upp former. / Yep. An ordinary pen to draw up some shapes.


Först får man rita upp trädet. Något som jag inte har tänkt på tidigare, men är sant, är att trädens grenar växer i formen av bokstaven Y, i olika riktningar. Det är helt ok att rita upp formen med blyerts först. Det ger en större kontroll över hur man vill att ens träd ska se ut. Sedan är det bra att lägga bakgrunden. Blanda gärna lite blått med mycket vitt och täck stora delar av duken. Bara så enkelt. När man kan detta kan man ju gärna experimentera med solnedgångar och annat.

Håll stammen enkel i början. Bara brunt. Bestäm också varifrån ljuset kommer. Det kommer att avgöra mycket sedan. Sedan är det dags för trädkronan. Börja med att lägga bruna lager först. Korta tryck med penseln, gärna närmast trädstammen. Glöm inte grenarna. Här kan man ju använda mindre penslar, jag använde en lite större och fick rätt stora områden mörka.

 Ett Y i ett Y i ett annat Y. / A Y in a Y in another Y.


Ljuset då? Det kommer ovanifrån och kommer att göra motsatta sidor, där ljuset inte träffar, betydligt mörkare. Här brukar jag lägga på lite vitt för att blanda med det befintliga bruna. Små strimmor av vit-brunt på grenar och stam till en början.

 Trädet syns genom färgen. / The tree is visible through the colour.

Man kan måla ett träd i alla dess fyra tillstånd. Jag valde hösten. Då får man fundera på vilka nyanser som kan förekomma; brunt, gult, rött, brandgult. Alla dessa får ju plats. Ju närmare ljuset, desto ljusare färger. Så för trädkronorna läggs lagren med brunt först, sedan rött, brandgult och gult. För att förhöja ljuset lägger jag sedan på vitt i små duttande rörelser.

 Det finns ingen "mall" hur ett träd ser ut. Gör din grej! 
/ There is no "template" what a tree looks like. Do your thing!

Träd står ju på marken, som bekant. Hur tänker du då med ljus och mörker? Trädkronor avger en så kallad slagskugga, som gör det mörkt precis där ljuset inte träffar på marken. Ge marken en svag höstkänsla genom att lägga liknande färger på marken som i trädkronan. Brunt, rött och gult är bra. Lägg sedan till ett grönt täcke. Mörka färger som täcks av en ljusare lyser ofta igenom, något att ta med i bakhuvudet och något som man gärna kan använda sig av. Området på marken som trädkronan skuggar kan du gärna också lägga en blandning av grönt och lite svart över. Det brukar bli snyggt.


 Ljus och mörker. / Light and darkness.

Det som krävs nu är bara lite ansiktslyft med vitt. Lys upp lite, jämna ut färg, skapa snygga övergångar. Sedan när du är känner att du är färdig, så är du färdig. Det finns ingen anledning att överarbeta en målning. Är du nöjd så har du ett träd! Lycka till!!!


English:

Coming soon...













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar