måndag 24 juli 2017

Ikea för samlaren. / Ikea for the collector.

Kanske bygga upp staden Kandor där inne? / Perhaps build up the city of Kandor inside?

På Facebook finns det en mängd olika grupper man kan gå med i eller starta. Allt beroende av intresse. Du har säkert sett dem; "vi som älskar x...", "köp och sälj i staden x..." och så vidare. Inte heller jag har undgått detta. En rätt underhållande grupp att följa inlägg i är "köp, sälj, byt, stjäl actionfigurer (KSBS)". En samling människor på över 3000 människor i Sverige/Norden samlas där för att återuppleva barndomen i "vuxen" ålder (paradox där). Det finns några riktig extrema samlare där med alltför mycket pengar som läggs på vad som kan jämföras med matinköp för en månad. Fokus där är retro, men alla får plats. Det är ju så inom många subkulturer. De flesta i gruppen verkar schyssta ändå.

Och så finns det sådana som mig. Som vuxit upp i actionfigurens gryning på 1980-talet och nu har det lite som en sidohobby. Målet är att få ihop besättningen på Årtusendefalken. Så Star Wars är en viktig del i denna hobby. Originalfigurer från 80-talet är ju kul men jag känner mig inte låst i att det måste vara retro. Nu häromåret släpptes nämligen 40-års jubileumsfigurer som är mer uppvisningsvänliga på alla sätt och vis. Sedan är jag rätt svag för superhjältar.



Det är bara en lampa, inte Dödsstjärnan (ja, inbilla dig det du).
/ It's just a lamp, not the Death Star (Yes, keep telling yourself that.)

Hur som helst. Ett "problem" som kan uppstå är ju hur man ska förvara eller uppvisa dessa. I den gruppen jag nämnde tidigare så verkar de använda sig av Ikeas sortiment. Det finns två varianter som särskilt nämns i diskussionstrådar och inlägg; Detolf och Synas.

Så igår tog vi i familjen en tur upp till Väla Köpcentrum utanför Helsingborg (vi hänger där rätt ofta tycker jag). Det blev en kombination av nytta och nöje, som vanligt. Men den här gången spanade jag extra mycket efter dessa produkter. Kollade av pris och funderade samtidigt på var någonstans jag skulle få plats med något av dem hemma i vår välfyllda lägenhet. Det får bli en framtida fråga. Ett par Synas lådor får det nog bli sedan. De går att stapla och kommer att se rätt häftigt ut.

Kanske den får plats i ett hörn hemma...? / Perhaps it could fit in a corner at home...?


___________ 

EN BIT SAMLING.

Ur min samling har jag kommit över speciellt två som är i utmärkt skick. Leia i Endormundering (hemma kallad för "skogs-Leia" av min yngre bror och mig, när det begav sig) och Chewbacca. Men bägge saknar tyvärr sina vapen.

Nu är det alltså en jakt efter Han Solo (kanske också Endorklädd?), Luke Skywalker, C3PO & R2-D2. Egentligen är jag då rätt nöjd om jag lyckas få till den kompletta besättningen (andra har ju också åkt med skeppet till och från i filmerna, men jag tänker på kärntruppen för Årtusendefalken). Sedan finns det en del annat kul, till exempel ett gäng ewoker i bra skick som jag har nedpackat. Kommer jag över bra figur till bra pris så får vi se vad som händer. Fokus nu är besättningen till skeppet (som jag inte har. Fasen! Måste jag leta efter det med kanske?).


Det enda de saknar är något att försvara sig med.
/ All they lack is something to defend themselves with.




English:


Det vore perfekt för Star Wars årgång 1980-1985.
/ This would be perfect for the Star Wars line 1980-1985.

On Facebook there are a lot of different groups you can either join or start. All depending on your interests. You have surely seen them; "we who love... x", "buy and sell in the town of x..." and so on. Not even I have escaped it. A rather entertaining group to follow entries in is "buy, sell, trade, steal action-figures (KSBS)". A collection of people - over 3000 strong in Sweden/Nordic region meet up there to relive their childhood as an "adult" (paradox there). There are some really hardcore collectors there with way too much money, which is spent on what can be the equivalent of one months food spending. Focus there is retro, but there is room for everyone. As it can be in all sub-cultures. Most of them seem ok anyway.

And then there are people like me. Having grown up at the dawn of the action figure in the 1980's and now has it as a side hobby. My goal is to collect the crew for the Millennium Falcon. So Star Wars is an important part in this hobby. Original figures from the 80's is of course fun but I don't feel locked in position that it needs to be retro. Just the last quarter of this year the 40th anniversary figures were released, which are more display-friendly in every way. I am also a sucker for superheroes.


Dessa lampor är så härligt ångpunkiga. / These lamps are so gloriously steam-punk stylish.

Anyway. One "problem" that can come up is how on earth you are supposed to store or display these. In the group I mentioned earlier they seem to tend to use Ikea's products. There are two variants that are particularly mentioned in discussion forums and entries; Detolf and Synas.

So yesterday us in the family took a trip to Väla Shopping Mall outside Helsingborg (we tend to be there quite a lot). It was a combined business with pleasure trip, as usual. Checking out prices and at the same time thinking about where I could make room for either of these boxes at home in our well-filled apartment. It will be a future matter. At least a couple of Synas boxes for later. They can be stacked and will look awesome.

___________

A PIECE OF A COLLECTION


From my collection especially two figures stand out in mint condition. Leia in her Endor gear (at home she also went by the name "forest-Leia" by my younger brother and me, back in the day) and Chewbacca. Both are missing their weapons unfortunately.

Now the hunt is on to get my hands on Han Solo (also in his Endor gear perhaps?), Luke Skywalker, C3PO and R2-D2. Really, I am quite satisfied if I can get the complete crew (now, others have also been on the ship and flown in the movies, but I am thinking of the core-group for the Millennium Falcon). Then there are other fun figures, I have a bunch of good quality Ewoks stashed away. If I get my hands on a great figure to a great price anything can happen. Fokus right now is the crew for the ship (which I don't own. Darn it! Need I get that too perhaps?).


Alla leder bra också. Det är ovanligt att stöta på ett sådant skick.
/ All joints are good as well. A bit unusual to come across such condition.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar