fredag 14 juli 2017

Det gäller bara att leta...skatter. / All you need to to is search... treasures.

 Jag hade en ganska lång och intensiv vargperiod i skiftet 1990-talet / 2000-talet.
/ I had a pretty long and intensive wolf-period in the late 90's / early 00's.

 Denna blev gjord runt 2005. Jag hade precis börjat använda mitt nya efternamns initial.
/ This was made around 2005. I had just begun using my new last name's initials.


När jag var hemma hos mina föräldrar så låg jag mest för att skydda benet. Men ibland behövde jag upp och röra på mig. I ett hus där jag spenderat ett tjugotal år i bär spår av mig och alla faser jag har levt i. Riktigt gamla saker nedpackade omsorgsfullt från min tidiga skoltid. Bortglömda böcker, musikalbum och annat kuriosa. Den här gången var jag på jakt efter två LP skivor som jag var säker på att de fanns någonstans. Den första var den banbrytande "Human Sacrifice", av Vengeance Rising, den andre Strypers "To Hell With The Devil" (de spelar bra, så länge man inte kollar in pressbilderna för skivan. Men det är klart, det var ju "rockmode" då.). Tyvärr hittade jag ingen av skivorna.

Däremot fann jag en påse med gamla målningar och skisser i. Jättekul! Vissa trodde jag hade gått förlorade men så var inte fallet. Jag har svårt för tillfället att hitta en plats i Landskrona där jag kan förvara sådant på ett bra sätt. Det kan tillhöra ett annat inlägg, kanske, men på något sätt behöver jag lösa det så att jag lätt hittar skisser och så att inte målningar är i vägen i de utrymmen vi bor i och förvarar i.

Man ska aldrig kassera skisser. Inte ens gamla målningar om man gillar idén eller om färgerna tilltalar. Åratal senare kan man använda dem som inspiration för finputsade bilder. Jag ser framtida målningar i en del av mina skisser här. Vilka skatter till skisser finner du?


 En skiss gjord efter en norsk gammal folksaga; Kong Valemon.
/ A sketch made from an old Norwegian folktale; Kong Valemon (King Valemon)

 Detta är originalet! Jag har gjort ett par varianter av denna skiss sedan. En gång ska jag göra en riktigt fet och stor oljemålning av denna. 
/ This is the original! I have made a couple of variants of this sketch since then. One day I will make a really big oil painting of this.


English:


 Den här skulle också bli en bra målning. Inspirerad av en novell jag skriver (sedan 2000).
/ This would also make a great painting. Inspired by a novel I am writing (since 2000).

 Jag hade glömt hur detaljerad den här skissen var. Väldigt inspirerad av mästaren Rodney Matthews.
/ I had forgotten how detailed this sketch was. Very inspired by the master Rodney Matthews.



When I was at home at my parent's house I spent most of time lying in bed to protect the leg. But sometimes I needed to go up and move about. In a house where I have spent twenty or so years has many traces of me and different phases I have lived through. Really old things packed in nicely from my early school years. Forgotten books, music albums and other things. This time I was on the hunt for two LP albums I was sure were stocked somewhere. The first was the groundbreaking "Human Sacrifice" by Vengeance Rising, the second was Stryper's "To Hell With The Devil" (they play well, as long as you don't look at press footage for the album sleeves, you are fine. But than again, that was the "rock-fashion" of the day). Unfortunately I found neither.

What I did found was a bag of old sketches and paintings. Fun! Some I had thought gone lost but that was not the case. For the time being I have a hard time finding a good place to store such things in Landskrona. That might be a different entry altogether, perhaps, but in some ways I need to figure it out so I can more easily find sketches and that paintings are not cluttered in the way in the spaces where we live and keep storage in.

You should never throw away sketches. Not even older paintings if you care for the idea or if the colours appeal to you. Years later you can find yourself drawing inspiration from those to create more furnished images. I can see future paintings in some of my sketches here. What sketches do you find as treasures?


 En av ett par ofärdiga målningar. Hur jag tänkte mig ett möjligt omslag till novellen (som påbörjades 2000).
/ One of a couple unfinished paintings. How I imagined a possible cover for the novel (begun in 2000).

Julkatt! Gjord runt 2001 tror jag. Behöver nog fullföljas någon gång.
/ Christmas cat! Made around 2001 I reckon. Needs to be finished some time.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar