lördag 30 april 2016

Teaterkurs - tema, scenografi. / Theatre course - theme, scenography.



 På vägen... / On the road...

Framme! / Arrived!

Förra helgen, den 24-24 april, så var Teater Oscar (vari jag ingår) iväg på en kurshelg anordnat av ATR (AmatörTeaterns Riksförbund). Platsen skulle vara Sundsgården utanför Råå (söder om Helsingborg). Vi hade ordnat samåkning, så två från gruppen hämtade upp mig i Landskrona. Det var väldigt fint ute, vårkallt men sol.

Väl framme fick vi nycklar till vårt boende på skolan och kunde installera oss lite innan kursen skulle börja kl 10.00. Jag hamnade i Ugglebo, i ett rum med eget av allt. Verkligen lyxigt värre. Det blev gemensam sammanstrålning till lättare fika innan allt drog igång. Sådär i början stod de flesta i "sina" grupper. Kurshelgen hade olika delkurser att erbjuda. Vi hade alla föranmält till olika; barnteater, marknadsföring, scenografi och så vidare. Jag var i gruppen som hade valt scenografi, för mig ett ganska okänt ämne på ett sätt. Det är klart att jag har ett öga för det, men inte hur man bäst kan använda det i förhållande till manus.

Kreativa samtal. / Creative conversations. 

Mycket lyhörd. / Very perceptive.

Kursledare var ingen mindre än Hansson Sjöberg, som för närvarande jobbar som scenograf på Malmö Opera. Han hade också frilansat som scenograf på en mängd olika projekt, så vi var minst sagt i trygga händer. Kursen var mycket genomtänkt och pedagogisk. Inte alla i gruppen kände varandra sedan tidigare men Hansson gav oss verktyg genom en dramaövning för att presentera oss. Det var nog det bästa namnövningen hittills! Tillsammans på scenografikursen var vi nog 11 personer från Gävle, Kävlinge, Landskrona, Kalix, Lund, Köping och Helsingborg.


 Rätt stort. / Fairly big.

 :-D

Gillar! / Liking it!

Kursen under dag 1 gick igenom basen för scenografi och samtal om vad scenografi är för något. Hur man kan använda termen och vilka redskap som man kan tillägna sig för att läsa manus ur ett scenografiskt perspektiv. Jag fick upp ögonen för saker som jag inte har tänkt på tidigare. Detta med att skala av allt utom kärnan; vad handlar scenen om? - och utifrån detta se hur man scenografiskt skulle kunna lösa praktiskt genomförande, attrahera publiken och hjälpa skådespelarna att vara mer närvarande i sina roller. Det blev många kreativa samtal.

Mellan passen var det fika och mat om vartannat. Maten på Sundsgården var helt galet god! Variation mer än någon kursgård/folkhögskola jag har varit till på länge. Utsikten över Öresund var väl inte helt fel heller.

Det var ganska fullspäckat program. Efter kvällsmaten så hade representanter från ATR spontanträff vid uteplatsen utanför matsalen för att leka teaterlekar. Helt fantastiskt! Det blev särskilt mycket rörelse under övningen "Ven & Danmark". Sedan spred sig människor lite varstans när det plockades fram flaskor som klirrade, om ni förstår vad jag menar. Teater Oscar hamnade kring ett bord nära receptionen. Jag fick ett samtal en stund in i vår samvaro och försvann ut i natten. När det avslutades kände jag att jag ville koppla av och återvände därför till rummet. Det kändes väldigt lyxigt. Jag somnade ganska tidigt ändå.

Lugnet före stormen. / The calm before the storm. 

"Har ni alla förstått? Nu kör vi!" / "Did you all understand? Let's do this!"

Dag 2. Ett vanligt problem med att sova borta är att kuddarna ofta är FÖR mjuka. Jag sover väl sådär bra då. I övrigt var sängen helt himmelsk, så det fick väl väga upp. Efter en mycket god och variationsrik frukost var det så dags igen. Nu blev det fokus på skalor, det som används för att göra scener av modeller. Riktigt fascinerande! Svårighetsgraden höjdes ett till steg. För i slutet av dag 1 hade vi nosat lite på ett barnteatermanus för att tänka scenografiskt. Nu var det dags för handling. I arbetsgrupper skulle vi efter givna ramar för vår scenografi (som behövde kunna tas med på turné), jobba fram material och lämpliga mått för att kunna sätta upp pjäsen vi hade läst, utifrån manus. Heja!

Det var intressant att höra alla gruppers lösningar. Man blir ju inspirerad och speglar deras idéer i ens egna lösningar. Ett par idéer var riktigt smarta. Det var mycket information. Nu först börjar det landa lite för mig, men definitivt är detta något som jag kommer att ta med mig i mitt framtida teaterengagemang. Vi i Teater Oscar spelar ju på scener som är rätt långt ifrån Malmö Operas jättekoloss. Då får man tänka annorlunda, men att applicera principerna.

Vanlig syn. / Common sight.

Efter 15.00 var det hemfärd. Ekipaget i bilen var storsinta nog att släppa av mig i Landskrona centrum. Jag hade repetitioner inför "En Midsommarnattsdröm" samma dag och blev en timme sen. Men hellre sen än att inte komma alls. Premiären är nära nu!


English:



Redo. / Ready.

Last weekend, on April 23-24th, Theatre Oscar (of which I'm a part of) went away on a weekend course held by ATR (Amateur Theatre National Association). The site was Sundsgården outside Råå (south of Helsingborg). We were carpooling, so two from Theatre Oscar picked me up in Landskrona. It was really nice outside, spring cold but sunny.

Arriving there we were given keys to our accomodation at the school and could install before the course began at 10.00. I was placed in Ugglebo (Owl's nest), in a room with my own of everything. Really luxurious. Later we converged with the rest for a light fika before it all started. In the beginning pretty much everyone stood hanging around with "their" group. This weekend had many courses to offer. We had all applied in beforehand; children's theatre, marketing, scenography and so on. I was in the scenography course, to me a rather unknown subject in one way. Of course I have an eye for it in a sense, but not truly how to apply it in correlation to a script.

Förslag på vad vi ville med kursen. / Suggestions about what we wanted with the course.

I horisonten; Danmark. / In the horizon; Denmark.

The head of the course was no other than Hansson Sjöberg, at the moment scenographer at Malmö Opera. He has also been freelancing as a scenographer at various projects, so safe to say we were in good hands. The course felt very well thought-through and educational. Not everyone in my group knew each other since before but Hansson gave us tools in the form of a drama exercise to help us introduce ourselves. It might have been the best name-exercis so far! All in all we were about 11 persons from Gävle, Kävlinge, Landskrona, Kalix. Lund and Helsingborg.

Exempel på tidsåtgång för professionell teater. Du milde!
/ Example of the ammount of time for a professional theater. Oh my! 

 Modeller. / Models.

Olika skalor. / Different scales.

The course during day 1 went through the basics for scenography (terminology) and we had discussions about what scenography is. How you can use the term and what tools are within reach when reading a script from a scenographical perspecitve. This with peeling off everything except the core; what is the scene all about? - and from that look upon how to scenographically could solve practical execution, attract the audience and help actors to be more present in their roles. There were many creative conversations.

Inbetween there was fika and food. The food at Sundsgården was crazy good! More varied than any other educational institute or folk high school I have been to of late. The view over Öresund was not too bad either.

The program was quite full on. After supper represants from ATR held a spontaneous gathering outside the dining hall for us to have some theatre games. Fantastic! Quite a bit of movement occured during "Ven & Denmark". Afterwards people spread out here and there when the tinkling bottles were brought out, if you know what I mean. Theatre Oscar ended up by a table near the reception. Some time into our get together I recieved a call and I disappeared into the night. When it was finished I felt like relaxing and returned to my room. It still felt luxurious. I fell asleep rather early.

Ritning av Hippodromen i Malmö. / Blue-print of the Hippodrome in Malmö. 

Lösningar. / Solutions.

Day 2. A common problem while sleeping away is that the pillows more often than not are TOO soft. I sleep so and so then. The bed was heavenly, so I guess it evens it all out. After a very tasty and varied breakfast it was time again. Now the focus laid on scales, what is used to make scenery from models. Truly fascinating! The complexity factor was raised a bar. At the end of day 1 we had studied a children's theatre script to think scenographically. Now it was time to put things into practice. In small groups we were supposed to, after preprared and specific conditions, for our scenography (which needed to be mobile), work from material and proper measurements to be able to put up the play, reading from the script. Yay!

It was interesting to hear the solutions from all the groups. You get inspired and reflect their ideas in your own soulutions. Some ideas were really clever. There was a lot of information. It's not until now it begins to land for me, but definitely this is something I will take to heart in my future commitment within theatre. We in Theatre Oscar perform on stages that are quite far from Malmö Opera's ginormous stage. Then you need to think differentlye, but apply the same principle.

Fin gårdsplan. / Nice yard.

After 15.00 it was time to depart for home. Those in the car were gracious enough to drop me off in Landskrona centre. I had rehearsals for "A Midsummernight's Dream" on the same day and was an hour late. But rather late than not showing up at all. The opening night is closing in now!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar