måndag 1 februari 2016

Vaghet placeras. / Vagueness is placed.

Jag har börjat förstå att man inte kan behålla allt som man aktar som värdefullt. När mörkret sluter sig kan det vara bra att göra någon form av räkenskap för att se vad som kostar på för mycket, vad som går att behålla och det som faktiskt får placeras undan som ett minne. När det går så långt blir nog ingen densamme som personen var igen. När gränser korsas är det ofta väldigt svårt att flytta tillbaka dem till "startläge". Nu går det också att hantera det traumat som det kan ge, givetvis, men inget blir som det en gång var. Att kunna hantera fortsättningen och stegen efter gränsförflyttningen blir avgörande tror jag.

Under en tid med att leva med mörker har gett mig en bild som har följt med ett tag. För en vecka sedan bestämde jag mig för att försöka ge den form på papper. Inspirationen rent konstnärligt hämtas från Rembrandt och Renoir, de har bägge rätt grova färger i jordnära nyanser. Jag skulle tycka det vore skoj att prova deras sätt att närma sig motiv. Lite mer "bygga" med färg än jag annars brukar måla.

Bilden jag tänker mig är en man som placerar en liten ask uppe på ett skåp. Bara så enkelt. Men ljuset ska komma uppifrån ganska hårt belyst i ett annars mörkt rum. Jag tänker mig att källan endast ska belysa en del av objektet. En utmaning i detta blir att hålla koll på ljuset, med Rembrandt i minne, och våga använda rikligt med svart, med Renoir i minne, för att förhoppningsvis kunna "åderlåta" tankarna till en målarduk så småningom. Bilden bör bli lite mindre detaljrik och mer grovhuggen.

Arbetet fortsätter, uppdatering kommer när det är dags för målarfärg. :-)

English:

Coming soon...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar