söndag 17 maj 2015

Den dynamiska medeltiden. / The dynamic Middle-Ages.



Som historiker rör jag mig mellan olika tidsåldrar. Ingen tid återkommer jag så ofta till som medeltiden. Antagligen tog det fart under de formativa åren i början av 1980-talet, då "Ivanhoe" gjorde intryck på mig, med den färgrika heraldiken och kläderna. Det VAR medeltiden för mig ett tag. Nyare versioner av samma historia, kanske lite mer korrekta (mer säckväv och elände), kunde inte dra undan mattan för mig - i min syn på medeltiden som färgsprakande och dynamisk. Filmen från 1982 hade fler färgade sköldar, hjälmar och flaggor än någon annan!

Lite som Stjärnornas Krig har medeltids-intresset följt med mig, jag lärde mig kalligrafi tack vare det, jag har skrivit lite arbeten som har haft med det att göra och tagit en kurs genom Gävle Högskola som kort och gott hette Medeltidsstudier. Det har liksom hängt med. Den första gång som jag minns att jag såg tornerspel var i början av 1990-talet, utanför Söderhamn (Celeres Nordica var där). Det största evenemanget efter det var när jag och min far bodde på Gotland under medeltidsveckan 1997. Så häftigt!





Min fru hade också ett intresse för den här eran innan vi träffades. Så vi gjorde gemensam sak och började besöka en del av alla dessa medeltidsfestivaler som anordnas över hela Sverige (vi ska försöka ta oss till andra, europeiska festivaler längre fram någon gång). Jag tror rekordet låg på sommaren 2004, då vi kuskade runt till inte mindre än sex stycken på en säsong. Det var en sommar då vi bägge hade jobb och tjänade väldigt bra, kan jag säga.



Nu har vi börjat introducera barnen till detta också. Hittills har de varit positiva. Det finns så många aspekter att ta in som blir skojiga för dom. Dels att bära fina kläder, titta på riddare och deras hästar och uppleva nya smaker, bland annat.





Vid Hovdala Slott har de haft SM i Tornerspel i några år. Det är mycket mäktigt att se så på många ryttare på en och samma plats. När alla sätter fart på arenan vibrerar marken lite. Det måste upplevas.





English:



As a historian I move between different ages. But no time in history draws me back as often as the Middle-Ages. Supposedly it took shape during my formative years in the beginning of the 1980's, when "Ivanhoe" made its impression on me, with the colourful heraldry and the outfits. That WAS the Middle Ages for me for a while. Newer versions of the same story, perhaps more correct (more cloth and misery), couldn't remove the grasp of my vision of the Middle Ages colourful and dynamic. The movie from 1982 has more colourful shields, helmets and flags than any other!

A bit like Star Wars the Medieval interest has stuck with me, I learned calligraphy because of it, I've written small texts about the era and even took a course through Gävle University which was short and simple called "Medieval studies". It has kind of stuck with me. The first time I can remember seeing jousting for real was in the beginning of the 1990's, outside Söderhamn (Celeres Nordica was there). The biggest event afterwards was when me and my dad lived on Gotland during the Medieval Week 1997. So cool!





My wife shared this interest for this era even before we met. So we made a common effort and started going to one of all these Medieval market fairs which are held all over Sweden (we'll try and embark on longer journeys later, to one of the larger European ones some time). I believe the record for us in 2004, when we went around to no less than six of them during one season. It was a summer when we both had jobs and made loads of money, to say the least.






Now we have started introducing the children too. So far they are positive. There are so many aspects to include that are fun for them. Partly wearing nice clothes, watch knights and their horses and to experience new flavours, among other things.



1681





At Hovdala Castle they have had Swedish championship games in jousting for a couple of years. It is very powerful to see so many horsemen (and women) in one and the same spot. When they all charge the arena the ground kind of vibrates. It has to be experienced.





1 kommentar:

  1. Gillar hjälmarna o handskarna mm....
    undrar hur det låter i hjälmen när ett svärd träffar��.
    ska bli kul att kanske få lära mig mer om medeltiden. .....
    / Mats

    SvaraRadera