måndag 20 april 2015

Vänjas vid teater. / Getting used to theatre.

Det ska börjas i tid för att någon ska bli riktigt bra på något, eller bli intresserad av något. Det märks inte minst inom sportens värld, där tekniska landvinningar skapas redan i unga år. På samma sätt krävs det att en gitarrist börjar tidigt för att bli den där solospelande mogulen som den musikern alltid har drömt om. Ett driv, ett intresse. Men för att intresse ska kunna uppstå krävs det också att en person blir exponerad för olika typer av intryck och stimuli från särskilda områden. Ett ordspråk som passar in tycker jag är;

"Vänj den unge vid den väg han bör vandra, så viker han ej av från den när han blir gammal."
Ordspråksboken 22:7



Alla som följer den här bloggen tidvis vet om att jag känner starkt för konstarterna. Just därför är det min intention att visa mina barn olika typer av konst, så att något av de upplever genom att ta med dem på evenemang ger resonans så att de tar upp något av bildkonst, scenkonst eller musik som en del av deras liv (gärna alla tre). Det hade gjort mig väldigt glad.


En av de vackraste, stora som små, teatrar jag har besökt.
/ One of the most beautiful, large and small, theatres I have visited.

Nu föll det sig så väl att kören Divertimento satte upp en familjeföreställning den 19 april (2015), vilket var igår. Så jag tog med mig äldsta dottern (6 år) till vår vackra teater här i Landskrona. Från början hade jag tänkt ta med mig sonen också (snart 4 år) men han är så vild så han får mogna lite först.



Snart öppnar dörrarna! / Soon the doors will open!

Föreställningen hette "Trollet Svanslös", om ett svanslöst troll som hittade en stor grupp troll med svans. Fokus var på sång, en rätt bred repertoar med många sånger som barnen kände till. Något som jag gillade var att trollen på scenen höll små konversationer med publiken (barnen). Jag förflyttades lite tillbaka till min tid på Tomteland.

Tidig morgon i skogen. / Early morning in the woods.

Jag tyckte att sångarna var duktiga. Musiken och scenografin passade bra in i föreställningen. Däremot hade jag väntat mig en tydlig röd tråd eller någon sensmoral angående vänskap och olikheter, som jag inte riktigt kunde hitta. Min dotter var väldigt glad i föreställningen. Hon blev helt supergalen av glädje när vissa sånger kom som en överraskning. Tydligen var trollen så pass skojiga att hon gärna pratade om dom efteråt. Hon var nöjd, vilket var huvudpoängen, samt att hon gärna går på teater igen. Stor framgång!


English:


You should begin in good time to get really good at something, or get interested in something. That is clearly noticable within the world of sports, where technical achievements are created in young years. In the same way it is required for a guitarist to begin early in order to become the solo-playing mogul of which that musician has always dreamed of. A drive, an interest. But for interest to appear a person needs to be exposed to different types of impressions and stimuli from specific areas. A proverbs which is fitting is:

"Start children off on the way they should go, and even when they are old they will not turn from it."
Proverbs 22:7

Everyone who follows this blog from time to time knows I feel strongly for the arts. Because of that it is my intentino to show my children different types of art, so that something that they experience by me bringing them along on events/concerts will create resonanse so they will pick up art, stage-art or music as a part of their lives (hopefully all three). That would have made me very happy.


Vill du inte ut och leka...?  / Do you want to build a snow-man...?

So it came to pass that the choir Divertimento put up a family show on April 19 (2015), which was yesterday. So I brought the oldest daughter (6 years old) to our beautiful theatre here in Landskrona. In the beginning my plan was to bring the son too (soon 4 years old) but he's too wild yet so he can mature a bit first.

De 11 trollbarnen måste sova. Sjung med! / The 11 troll-children need to sleep. Sing along!

The show was called "Trollet Svanslös" (The troll with no tail), about a tail-less troll who finds a large group of trolls with tails. Focus was on the singing, quite a broad range of songs and many of which the children in the audience knew. Something I liked was that the trolls on stage held small conversations with their audience (the kids). I got transferred back a bit to my time at Tomteland (Santaworld).

Glad med premiärbesök på teater. / Happy with her first time to see a theatre-show.

I thought the singers were great. The music and backdrops fit nicely to the show. On the other hand I had expected more of a thread going through or some moral code about friendship and being different, which I couldn't clearly discern. My daughter was very pleased with the show. Almost that she became slightly crazy when a certain song came as a surprise. Apperantley the trolls were so funny that she spoke of them afterwards. She was pleased, which was the main thing, added to is that she happily will go and see a show in the future again. Great success!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar