onsdag 22 april 2015

Bära med tyg. / Carry with fabric.

Det är spännande tider nu, eftersom min fru har slagit på stort och verkligen tänker satsa allvarligt på sin dröm - med egen firma. Visionen är klar, utrustning finns snart på plats och material till ett litet lager har hon lagt undan. För att nå ut till en kundkrets behöver hon dock synas.

Därför fick jag också vara med på ett hörn, med den inte så lilla uppgiften att utforma en företagstext. Det är ju stort ju. Konstnärstvivlet om att jag kanske inte fixar det smög sig på. Det ska ju vara en del av ett företags utsträckta hand utåt till en kundkrets! Men efter instruktioner från frun började jag få ordning på det.

Jag tror jag testade 2-3 olika typsnitt. / I think I tried 2-3 different fonts.

Jag utgår alltid efter en skiss innan jag börjar. Planen var att få företagsnamnet att se ut som det var broderat på ett enkelt sätt. Runt det skulle två kvistar rama in texten och ha lite löv på sig.

För jobbet använde jag artline pennor, de tycker jag är bäst just nu. De ger fina linjer när man ska göra precisionsjobb. Resultatet blev faktiskt bra och frun blev mycket nöjd, vilket är huvudsaken. Om min medverkan kan göra så att företaget lyfter så är det ju bara härligt!

Grovmallen klar. Nu blir det detaljer. / Founding template ready. Now it's time for details.

Kolmarken kommer att syssla med sömnad och i huvudsak bärselar i asiatisk stil (som baby björn, fast långt mer bekväma för barn och lättare att förvara och använda för föräldrar), lite i retrostil med ett hållbarhetstänkande för miljöns skull. Ta en titt på länken nedan.

http://www.kolmarken.blogspot.se/

.

English:

These are exciting times, because my wife is now in the process of realizing a dream - starting her own firm. The vision is set, equipment is soon in place and she has materials for a small storage that she's put away. To reach customers, though, she needs to be seen.

Because of that I was also let in to share some things, with the not so small job of designing the company logo. That is grand, right? The artistic doubt that I may not pull this off set in. It is to be a company's outstretched hand outward to a circle of customers! But after some instructions from my wife I started to get the hang of how I was to do it.

Så bra...de är så bra. / So good...they are so good.

I alway start off with a sketch before I begin. The plan was to make the company name look embroidered in some simple way. Around it would be two twigs to frame it and with a little leaves on it.

For the job I used artline pens, those are best for me at the moment. They produce fine lines when you are doing precision work. The result turned out nicely and the Mrs. was very pleased, which was the main goal. And if me participating will take the company to new heights, well that is just grand!

Klar att använda! / Ready to use!

Kolmarken will mainly be about sewing things and in particular baby carriers in an Asian style (like Baby Björn although far more comfortable for children and easier to store and use for parents), kind of in a retro-style with a notion for sustainability for the sake of the environment. Check out the link below.

http://www.kolmarken.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar