onsdag 21 januari 2015

Svaret på matteproblemet är lila. / The answer to the math problem is purple.

Jag har alltid haft svårt för matte. Förutom i de första årskurserna i skolan, som gjorde matte till något lekfullt, så har jag haft en mycket ansträngd relation till ämnet. Matematik är för abstrakt ifall det inte används till något som kan hjälpa till i det dagliga livet. Om det istället undervisas för att belysa faktiska situationer som matte kan komma att användas för, så är det en annan sak.



Problemet är att den matte som lärs ut i skolan idag är mestadels sådant som de allra flesta inte kommer att ha någon användning för. Om man nu inte ska bli matematiker eller fysiker på någon mer avancerad nivå. Jag förstår att matematik är nyttig om den används på rätt sätt, men jag hoppas att dagen kommer då den kan göras intressant också. För som det är nu känns det som att ämnet ska hålla elever sysselsatta genom att lösa grundpotenser, kvadratrötter och negativa tal in i absurdum. Sedan finns ju den klassiska parodin på matteproblem, som de av oss som fick kämpa med matte i skolan, kan relatera till alltför väl:

"33 a) Om du har 10 iskuber & jag har 11 äpplen, hur många pannkakor ryms då på taket?
Svar: Lila, eftersom rymdvarelserna har inte hatt på sig."



English:

I've always have had trouble with math. Except for the really early years in school, which made math to something playful, I have had a very restrained relationship to the subject. Mathematics is too abstract in case it is not used to help out in everyday life. But if it is indeed used to shed light on actual situations where math could come in handy, then it's a different matter.




The problem is that the form of math being taught in schools (in Sweden) today is mostly the kind the outmost majority won't have any use for. Unless you are aiming for a career within mathematics or physics on some more advanced level. I understand the benefits of mathematics if it's used in the right way, but I hope the day comes when it can become interesting as well. As of now it feels like the subject is to keep students occupied by solving countless scientific notations, square roots and negative numbers in absurdum. Then there's the classic parody of a math problem, that those of us who had to struggle with math in school, can relate to all too well:

"33 a) If you have 10 ice cubes & and I have 11 apples, how many pan-cakes can there be on the roof?
Answer: Purple, since the aliens don't wear hats."



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar