onsdag 22 november 2023

Planen kraschade. My plans crashed.

Det var ju en sån bra idé. Så bra idé helt enkelt. Jag målar ju, och ett par gånger så blir det riktigt bra bilder jag gör. Sånt som folk faktiskt kanske skulle vilja ha. Så under säsongen med jobbet kom jag i kontakt med företaget PRINTLER. Det verkade superbra. Man kan ladda upp sina bilder på deras sida och sedan sälja dem som affischer till privatpersoner. En bra passiv inkomst för mig och familjen tänkte jag. Särskilt inför jul hade mina tre jultavlor säkert intresserat mer än bara några stycken.


Även troll vill fira jul. / Even trolls want a piece of the Yuletide.

De som känner mig vet om att jag inte är särskilt teknisk. Inte heller är jag modern nog för att fatta hur jag ska behandla bilder i olika bildprogram. Så frustrerande. Jag vet HUR jag vill att det ska se ut, men inte hur jag GÖR för att få det att hända som det ser ut i mitt huvud. Och ny som man är på en ort har jag ju inga kontakter alls. Jag skulle behöva få kontakt med en fotograf...eller åtminstone någon som är intresserad av fotografi. Någon som skulle kunna hjälpa mig att ljussätta, ställa skärpa och sedan fota dom åt mig. Tyvärr är det inte mycket pengar i min skattkista just nu (lite varför jag tänkte att den här idén skulle kunna ändra lite på det). I gengäld hade en kopia av varje målning som affisch (värde 250 SEK/st) fungerat som betalning.

Annars har ju planen kraschat.

En gång under en julaftonskväll. / Once upon a Christmas Eve.


English: 

It was such a great idea. Such a brilliant idea. I do paint, and sometimes it turns out really well, the images I create. So much so that people might consider buying them. So during last season of work I came in contact with the company PRINTLER. It seemed fantastic. You can upload your images on their web-page and later sell your art as posters. A good passive income for me and my family, or so I thought. Especially my three Christmas themed painting had surely interested more than just a few.

Tomteblues. / Father Christmas Blues.


Those who know me know that I'm not particularly technical. Nor am I modern enough to comprehend how to adjust images in different image programmes. So frustrating. I know HOW I want it all to look, but not how to MAKE it happen as pictured in my head. And being new in town I have no contacts whatsoever. I would like to come in contact with a photographer... or at least someone interested in photography. Someone who could help me do proper lighting, adjust sharpness and then photograph my paintings for me. Unfortunately I don't have too much money to spare right now (something I thought this idea would remedy). In return I could offer a copy of each painting as a poster as payment.

Otherwise. my plans have crashed.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar