måndag 16 september 2019

Smakprov på novellen "Tjuvjakt". / A sample from the short story "Poaching".

Svenska / Swedish.


Nu går jag och väntar på domslut från HÄLSINGESAGOR. Skrivarkollektivet håller som bäst på att skilja vetet från agnarna i skrivande stund, för att komma fram till vilka som får platsa i deras novellsamling. Oj så spännande!!! Även om jag kanske inte kommer med i den så känner jag mig som en vinnare ändå, bara att få sända in något skrivet någonstans är riktigt kul och bra träning.

Innan jag ens visste om att det var en novelltävling om mitt hemlandskap Hälsingland, hade jag hållit på att skriva ett par historier som utspelar sig där redan. Undrar om man blir extra långdistans-patriotisk när man inte bor där? Det har jag funderat på ibland.

Hur som helst. Denna fantastik-skröna; "Tjuvjakt", handlar om två systrar som ska spendera en helg tillsammans vid släktens sommarstuga i den hälsingska vildmarken. Det blir en helg som går i syskonkärlekens tecken, gamla oförrätter som blossar upp... och något som ingen av dem hade väntat sig.

Den är i princip klar. Det fattas de här 5% såklart. Men snart så...



Engelska. / English.



English:


Now I'm waiting for the final verdict from the writer's collective HÄLSINGESAGOR (Helsingia tales). They are currently in the process of separating the wheat from the chaff to determine what stories are fit for their anthology. Oh, how exciting!!! Even if I don't make it I still feel like a winner, just to being able to send something is really fun and great practice.

Before I even knew there would be a short story competition about my home-province Hälsingland (Helsingia), I was already writing a few stories that takes place there. I wonder if you get a little extra long-distance patriotic when you no longer live there? I have often thought about that.

Anyway. This urbanfantasy-tale; "Poaching", is about two sisters spending a weekend together in their family's Summer house in the Helsingian wilderness. A weekend that will deal with the love between sibling, old unsolved baggage... and something that neither had expected.

The story is pretty much finished. Of course the last 5% are lacking. But soon...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar