söndag 29 september 2019

Kymrien, dag 2. / Wales, day 2.

01/09 2019. Dagboksanteckningar. / Diary entries.🌟

05.00 

Vaknar tidigt i vanlig ordning. Typiskt kanske? PĂ„minns om att jag Ă€r utomlands nĂ€r jag anvĂ€nder WIFI pĂ„ morgonen och reklamen Ă€r pĂ„ engelska, för saker som jag inte har koll pĂ„. Idag Ă€r tanken att vi ska försöka bekanta oss med Cardiff. VĂ€dret verkar fint. 

x


08.00

Frukostbuffé. Mycket engelsk frukost i baren. VÀggarna har konst av lokala talanger. Lite satiriskt och elakt... men snyggt gjorda. Utanför har de en liten uteplats med utsikt över kanalen. Men oj vad --andra gÀster röker. Glömde bort att de Ànnu inte ha rökförbud hÀr, som hemma.

x








11.00

Vandrat runt lite i den charmiga stadskÀrnan i centrum bÄde i jakt pÄ information och annat. Passerade inte mindre Àn tvÄ souvenirbutiker tÀtt intill varandra. Den första hade allt som turister behöver samt försÀljning av traditionella kymriska trÀskedar. Han som sÄlde dem var vÀldigt trevlig och kunnig. Tydligen hade en överentusiastisk amerikansk turist haft sönder en dyrbar sked för nÄgra Är sedan, sÄ han var lite försiktig. De var snygga, men ocksÄ riktigt, riktigt dyra. Det var som tre olika "stationer" i butiken, varje del hade ett sÀrskilt fokus och sin egen kassör.




Hittade FORBIDDEN PLANET (Storbritanniens egen SF-BOKHANDELN). Jag var ute pÄ jakt efter en Marvel Legends figur - Beast, men fick veta att den tydligen hade varit sÄ pass populÀr att den sÄlt slut. Jakten gÄr vidare, har ett par till adresser till nörd-stÀllen. Vi gÄr förbi sÄ mÄnga vackra och stÄtliga byggnader hÀr, att det Àr helt galet. De har nÄgot som heter arkader hÀr, som Àr som köpcentum med tillhörande affÀrsgator inomhus.




Hittar en gammal bekant; Build-A-Bear Workshop (jobbade dÀr i ca sex Är hÀr i Sverige innan de gick i konkurs). Kunde inte hÄlla mig, utan det blev en Chewbacca björn. Strax intill fanns turistbyrÄn. En vÀnlig dam med vad jag tror Àr östeuropeiskt ursprung gav oss en hel bunt tips och kataloger. Vad att göra i Cardiff.






VĂ€xlade fysiska pengar till£av en kille som var ny pĂ„ jobbet. Han uppskattade de fĂ„ fraser jag tackade honom med pĂ„ kymriska. Nu har vi pengar och tips pĂ„ att fĂ„ en bra vistelse hĂ€r. Det som slĂ„r mig Ă€r hur pass vĂ€nliga kymrier Ă€r. Jag har varit till England förut, de har varit mycket vĂ€nliga och trevliga med. Artiga, inte minst. Men jag undrar om inte kymrier Ă€r snĂ€ppet vassare. FrĂ„gade vi om vĂ€gen var det inte ovanligt att de fysiskt gick med oss en bit pĂ„ gatorna för att lĂ€ttare kunna visa oss rĂ€tt. Jag gjorde ett halvhjĂ€rtat försök att hitta Beast-figuren inne pĂ„ Queen's Arcade. Sedan lĂ€mnade jag det. 







Lunch blev det idag pÄ ett stÀlle som hette VEGAN FALAFEL. Lite samma ordning som SUBWAY, vÀlja sina tillbehör. VÀldigt smakrik mat. Vegansk mat knappar in pÄ "vanlig" mat i form av smak. I Storbritannien har de Tesco och Sainsbury's som sina stora matkedjor. Tesco var vanligast i Cardiff. De hade en sektion med svensk Kopparbergs Cider dÀr inne (!).









15.30

Tillbaka pÄ NosDa. Vila lite och planera. Sedan ska vi ut igen.

x













16.45

Vi Ă€r nu pĂ„ en vattenbuss. Mindre avlĂ„ng turbĂ„t. Den avgĂ„r frĂ„n Bute Park och gör en runda i Cardiffbukten. Det Ă€r en intressant fĂ€rd pĂ„ ca 30 minuter. Guiden var inspelad och det var lite svĂ„rt att höra om man inte satt precis vid högtalarna. Extra svĂ„rt blev det pĂ„ grund av en grupp vĂ€ldigt, vĂ€ldigt högljudda kineser som fick för sig att konversera precis dĂ„. Som min fru sa: " varför bestĂ€mma sig att ta en guidad tur (dĂ„ det kanske finns nĂ„gon som försöker berĂ€tta nĂ„got), om man har bestĂ€mt sig för att tok-prata jĂ€ttehögt? Hmm... 












Men vi fick veta en hel del om staden under turen. Intressanta fakta om Roald Dahl och den Norske Kirken frÄn 1868. Vi mÄste ta oss till den hÀr södra delen nÄgon dag nÀr vi Àr hÀr och utforska till fots.

x

18.30

Frun har bokat oss pÄ en rundtur till Wyedalen imorgon. Oj.

x











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar