söndag 12 juli 2015

Bland keramik och sten. / Among ceramics and stone.

Hälsingland är extra vackert på sommaren. Juli 2015.
/ Helsingia is particularly beautiful in the Summer. July 2015.


Åter är jag tillbaka i min hemort för en liten tid av semester. Somrar är en bra tid för att göra lite hemvändande, det är lustigt hur mycket saker ändras när man inte lever på en plats längre. Det märks när man återvänder. När jag har rotat runt i mitt föräldrarhem har jag hittat en mängd saker som är rätt intressanta. En del är snygga och bra, andra lite trevande och kanske inte så fina. Igår hittade jag en ljusstake som jag gjorde i lera från 1997, vilket var bland de första jag någonsin gjorde i keramik. Lite ojämn men med stor personlighet! I ett skåp fann jag en samling av kors i keramik som jag använde järnoxid på för att få en snygg effekt. Resultatet påminner om trä, jag blev väldigt nöjd med dem. Tänk om det hade gått att börja med keramik igen i någon skala...

 Leran får ett härligt träutseende. / The clay has a nice wood-like appearence.

Inget att bära när man spelar fotboll. / Nothing to wear when playing football.

Under andra året på konstkursen i Småland ingick det att ha praktik med något som hade med någon form av konstart att göra. En del av mina kursare fick praktik i en fotostudio, andra hos en konstnär smyckessmed eller keramiker. Men 1998 behövde den version av Christian jag var då, törstande efter metal-musik och med tillhörande långt hår, något annat. Det blev så att jag ordnade två veckors praktik hos ett stenhuggeri utanför Bollnäs. Vid den tiden hade jag allvarliga tankar på att lära mig hugga runstenar, men det låter sig inte göras på två veckor. Resultatet från praktiken blev istället fyra fyrkantiga stenar, två i röd bohusgranitsten (från Bohuslän) och två i blå labradorsten (från södra Norge) som jag fyllde med bladguld. De blev sjukt snygga.


 Enkel form. / Simple shape.

Men när mörkret faller blir myfaktorn hög. 
/ But when darkness falls the cosy-factor turns up a notch.

Tecknet, triquetra, används på olika sätt inom olika traditioner och religioner. I kristen "regi" har de fått symbolisera Treenigheten och kärlek, och det var det jag hade i åtanke när jag gjorde stenarna. I en framtida utställning hade det varit häftigt att placera en sten i början av utställningen och en i slutet. Som för att kapsla in tiden som min konst ryms inom, livets skiftningar och skönhet får dansa tango med ondskans spiraler. Men allt får en samklang mellan djupet, början och slutet.



English:

Yet again I find myself in my home-village for a brief time of vacation. Summers are great to do some home-coming, it's funny how much things change when you don't live in a place anymore. It is noticable when you do return. When I have done some scavaging around my parental home I have found a great deal of things which are interesting. Some are nice and good, others more fumbling and prehaps not so good. Yesterday I found a small candle-holder which I made out of clay in 1997, which were among the first things I ever did in ceramics. A bit uneven but with an outstanding personality! In a cup-board I also found a collection of ceramic crosses which I once prepared with iron-oxide to create a stunning effect. The result reminds about wood, I was very pleased with the outcome. I wonder if it were possible to begin again with ceramics in some scale...


 Jag testade två varianter med samma tecken. / I tried two variants with the same sign.

Den här är nog min favorit. / This is probably my favourite.


During my second year at the art-course in Småland there was a mandatory period of internship of choice with something connected to art. Some of my course-mates had their internship in a photo-studio, others with an artist, jewellery-smith or ceramic artist. But in 1998 the version of Christian I was at the time, thirsting for metal-music and with the long hair to match, craved something else. It came to pass that I arranged for two weeks internship at a stone-cutter company outside Bollnäs. At that time I had serious plans to learn how to carve rune-stones, but that isn't done in two weeks. The result instead became four square stones. Two were made out of red bohus-granite stone (from the Bohus province) and two out of blue labrador-stone (from southern Norway) the latter was also decorated with leaf-guilding. They actually turned out insanely nice.

En viss symmetri. / A certain symmetry.

The sign, triquetra, is used in many different ways within different traditions and religions. In Christian "management" it has become the symbol of the Trinity and love, and those were the things that I had in mind while creating the stones. In a future exhibition it would have been cool to place one stone in the beginning of it and one at the end. As for capture in the time my art fathoms, the seasons of life and beauty in tango with the spirals of evil. But all chimes between the depth of a beginning and an end.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar