fredag 13 mars 2015

Tillbaka till framtiden... eller nåt i den stilen. / Back to the future... or something like that.

Jag tänkte bara dela med mig av ett annat pågående projekt, tja, berättelse snarare, som jag fick som en tanke bara för några dagar sedan. Den kom till mig utan att jag sökte aktivt efter nya berättelser (tro mig, det finns rätt mycket som jag skulle vilja skriva om), och jag tycker den förtjänar utrymme i litteraturen. Det är kombinationen mellan genren steampunk och vikingar. Alltför länge har genren mättats med tekoppar, 1800-tal och mässingskäkar. Jag älskade "Stormdancer" av Jay Kristoff så mycket att jag till och med recenserade den här. Som en frisk fläkt var handlingen förlagd till Asien istället för dimmor i London. På samma sätt tänker jag om att låta vikingar kombinera stora luftburna långskepp med mekaniska lindormar, till exempel. Det kanske kan bli häftigt?

Mycket snabb skiss på en rast. / A very quick sketch on a recess.

Det finns så mycket man kan göra med den här idén. Vikingar for både öst- och västerled på sina resor och det kan man ju återanvända, både faktiska händelser men ge dem en rejäl mytologisk skruv på handlingen. Jag själv är fascinerad av de mindre dokumenterade resorna till öst. Man kunde låta dem fara på "eterströmmen" Dnieper (Днiпро), ta sig till Khazarernas rike till handelsplatserna i staden Kerch (Керч) och vidare mot övernaturliga äventyr. Kanske lite tidsrevor väl i Ukraina, och vikingar ställs mot den ryska kejserliga armén, ledda av Katarina II (Екaтeринa Алексе́евна) när de försöker bistå en tvångsförflyttad befolkning till vad som blir Gammelsvenskby (Старошведське).

En annan tanke är kontrafaktiska äventyr i västerled; efterspelet till misslyckad räd mot klostret på Iona (Ì Chaluim Cille) eller bosättningar i Nordamerika - då de lägger den första järnvägen från kust till kust. En av huvudpersonerna som har skissats fram är Áki Gunnarsson, som går under smeknamnet Världsvaktaren (Himnavörður). Det blev lite galet med proportionerna men det är ju enbart en skiss än så länge.

Tanken är vikingatid, med teknologi. / The thought is Viking Age, with technology.


English:

I thought I'd just share an ongoing project of mine, well, rather a story, that came to me just a couple of days ago. It came to me without me actively seeking for new stories (and believe me, there are plenty I would like to write about), and I thought it could very well deserve space in litterature. It is the combo of the genre steampunk and vikings. For far too long it has had its fill with tea-cups, 19th century and brass-jaws. I loved "Stormdancer" by Jay Kristoff so much I even reviewed it here. Like a fresh gush of air it took place in Asia instead of foggy London. In the same way I'm thinking about equipping vikings with airborne longships and mechanical lindworms, for instance. It might be cool?


Bara ett smakprov. Jag ska göra snyggare skisser sen.
/ Just a sample. I will make nicer sketches later.

There are so many possibilities with this idea Vikings went away both east- and westward on their journeys and you can always recycle, both factual events but give them a stark mythological twist to the story. I am myself quite fascinated by the less documented travels to the east. You could let them sail the "ether-stream" Dnieper (Днiпро), to the kingdom of the Khazars and the marketplaces in the city of Kerch (Керч) and onward to supernatural adventures. Perhaps a case of time-rip once in Ukraine, and vikings go head to head with the Russian imperial army, led by Catherine II  (Екaтeринa Алексе́евна) when they try to assist a displaced population of what is to become Verbvika/Gammelsvenskby (Старошведське).

Anothe thought is contrafactual adventures westward; the aftermath of the failed raid against the monastary on Iona or settlements in North America - when they lay the first railroad from coast to coast. One of the main characters that is sketched out is Áki Gunnarsson, also goes under the name Worldwatcher (Himnavörður). The proportions came out a bit wrong but so far it's only a quick sketch.

Temat har möjligheter. Har du tips?
/ The theme has possibiliters. Do you have some tip?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar