söndag 13 april 2014

Det var kul med utställning. / Exhibition was fun.

 Landskrona Teatercafé. / Landskrona Theatre Café.
Gratis inträde! Konst, musik & poesi. / Free admission! Art, music & poetry.

Då var det avklarat. Den 12:e april var den första utställningen som jag varit med på - första på MÅNGA år. Den hölls på Landskrona Teater och huvudsakligen var det Anders Cösters fotoutställning och fokus på de olika musikakterna som spelade. Jag hade ju mer eller mindre halkat in till den här tillställningen. Tack vare den ansvarige samordnaren för Teatercafé-idén på lördagar så fick jag vara med på ett hörn, trots att det här var den sista lördagen de hade caféet öppet innan sommaren.

Det måste bli lite rakt. / It needs to be a bit straight.

Kvällen innan fick jag förbereda mina två tavlor och skriva lite om mig själv och en annan text till eftertanke. Jag visste att lokalen var liten men det jag hade tänkt ut skulle nog få plats. Så på den 12:e var jag på plats och fick sätta upp dem. Det var ett minutiöst repande från bandens sida men ingen ansvarig förrän strax innan cafét öppnade för allmänheten. Tavlorna hängde på bra platser i rummet och rätt många stannade till för att åtminstone titta på dem.

Stärka ramarna. / Strenghten the frame.

Under dagen var det mycket varierad musik från scenen. Akustisk rock, visa, rap-reggae, men allra bäst var tung-gung blues/rockbandet The Red Roosters. De var så täta att jag fick lite gåshud. Artisterna avlöste varandra och till slut så var det ..... ja, slut. Jag fick ta ner allt igen och placera allt varsamt i min blå IKEA påse. Efter lite snack med samordnaren öppnades en möjlighet att få vara med till hösten, med fler tavlor. Intressant. Vi får se vad som händer.


English:

And so it was done. On April 12th the first exhibition I've been a part of for MANY years, was held. It was held at the Landskrona Theatre and mainly it was about a photo-exhibition by Anders Cöster and focus on the different musicians who were playing. I got to be a part by pure fluke. Thanks to the supervising co-ordinator for the Theatre Café on Saturday I got to be a part of it, despite the fact that this was the last Saturday before the Summer hiatus.


Djup text. / Profound text.

On the night before I prepared my paintings and wrote a little something about myself and another text for afterthought. I knew the place was small but I reckoned I would fit all that I had planned. So on the 12th I was on site and put them up. There was a studious rehearsal from the different bands but no one in charge showed up until right before the café's opening hours. The paintings were placed in good spots in the room and quite a few stopped to at least study them.


Precis bredvid scenen kunde tavlorna ses. / Right by the stage the paintings were visible.


Vitt är en bra bakgrund. / White is a good background.

During the day there was a lot of music from stage. Acoustic rock, singer-songwriter, rap-reggae, but the very best was the heavy blues/rock band The Red Roosters. They were so tight I got a bit of goose-bumps. One band succeeded the other and after a while the end was... well, reached. I had to take everything down again and carefully place my stuff in my blue IKEA bag. After chatting with the supervisor an opportunity arose to perhaps host a bigger exhibition in the Autumn. Interesting. Let's see what happens.


Bra band! / Great band!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar