fredag 30 augusti 2013

Fotbollshästen! / Soccer-horse!

Traditionen fortsätter, året då barnen (mina) fyller två så har det blivit en ny tavla målad. Lilla dottern fick en typ av självporträtt i Mangastil. Min tvåårige pojke valde sitt motiv själv på ett sätt. Så länge sedan jag kan minnas har han varit galen i två saker; bollar och hästar. Så idén blev ju naturligtvis en tecknad serie-häst med lite skojig sol. Något glatt för honom att titta på helt enkelt.

Först får man försöka leta upp lite former som verkar fungera för dukens storlek. Jag valde att "skissa" med färg. Jag fullkomligt ÄLSKAR den vattenblandbara oljefärgen Artisan. Den gör all skillnad för målandet.

The tradition continues, the year when the children (mine) turn two a painting has been made for the occasion. My little daughter got a kind of a self-portrait mad in Manga style. My two-year old boy chose his motif himself in a way. For as long as I can remember he has been crazy about two things; balls and horses. So the idea naturally was to create some kind of Cartoon-style horse with a fun sun. Simply something fun for him to look at.

First you have to find some shapes that will work for the canvas in question. I chose to "sketch" in colour. I absolutely LOVE the watermixable oil-colour from Artisan. It makes all the differance for painting.

Lite försök att hitta formen. / Getting the shapes.

 Nu börjar det ta form. 2:a färglagret. / Now it's shaping up. 2nd colour-layer.

Ser nästan ut som pastellfärger! / It almost looks like pastels!


När det är klart följer ett mer detaljarbete då man får ringa in slutformerna med färgskalor man vill ha. Tänkte mig en häst i Svenska Fotbollslandslaget (men det kan fungera för Ukraina eller Kazakstan också, färgerna är lite lika på uniformen) som tränar i hagen. Haha!

When that is done a more detailed work follows where you need to encircle the final shapes with the colour-scales you want. I imagined a horse in the Swedish National Soccer team (but it can also pass for Ukraine or Kazakhstan, the uniform colours are quite similar) practicing in the enclosed pasture. Haha!

Hästen har toner av ockra och gul färg. Tillsammans blev det snyggt. / The horse has tones of ochre and yellow. Together it turned out nicely.

Jag tror jag ändrade bakgrunden 3-4 gånger innan jag blev nöjd. Nu ska det bara fyllas i extra. / I think I changed the background 3-4 times before I was satisfied. Now it needs some extra filling.

Fotbollshästen färdig! / The Soccer-horse finished!

Nu ska bägge tavlorna (denna och Manga-tavlan) upp på väggen i barnens rum. Det blir fantastiskt med lite färg på de hemska väggarna vi har i det rummet. Undrar varför vi aldrig har målat om där? Kanske för att vi ska fylla de trista väggarna med min konst. Där har vi det!

Now both paintings (this and the Manga-painting) will go up on the walls in the children's room. A little colour on those awful walls will do miracles. Wonder why we've never re-painted in there? Maybe because we need to fill those dull walls with my art. There you go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar