lördag 8 augusti 2020

När mörkret invaderar ljuset. / When the darkness invades the light.


Den här tavlan blev aldrig klar. Perfekt att måla över.
/ This painting never got finished. Perfect for a re-paint.
Skissen att arbeta efter. / The sketch to work from.


Jag använde mig av ett rutmönster för att transportera skissen till duken.
/ I used a grid-pattern to transport the sketch to the canvas.
Det är rätt intressant att "bygga" ansikten när man målar. 
/ It's rather interesting to "build" faces while painting.

Eld skapas med en rödbrun bas. Över det gula nyanser på strategiskt utvalda platser. Sist en blandning av vitt och gult.
/ Fire is created with a red-brown base. Over that, yellow nuances in strategic places. Lastly a mix of white and yellow.
Det tar sig. / It's getting there.


Ansiktet baseras på en riktigt otäck varelse som jag drömde om åtminstone tre gånger som barn. Fast då fanns inga ögon. Bara svarta ögonhålor.
/ The face is based upon a really nasty creature I had nightmares about as a child, at least three times. Although there were no eyes. Just black skull orbits.
Jag fick förlänga armarna en bit. Men Djävulen behövde inte vara anatomiskt korrekt. Jag var ute efter en lite skev och krumbuktig form.
/ I had to elongate the arms a bit. But the Devil didn't need to be anatomically correct. I went for a skew and crippled form.

x




x


x

Slutbilden. När mörkret invaderar ljuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar