måndag 27 maj 2019

Ny novelltävling i sommar. / New short-story competition this Summer.



Det är andra året i rad som jag har hört om novelltävlingar i sommartid. Förra året sände jag in "Den välbekanta vägen hem", blev publicerad digitalt i en samling. I år är det helt i min stil, för nu vill de  ha in noveller i fantastik-stil. Med andra ord något inom ångpunk, dystopi, fantastik, sci-fi eller skräck. Eller varför inte en blandning av olika? Det är så underligt. Idag blev min novell "Tjuvjakt", om en hamnskiftare i Hälsingland, mer eller mindre klar. Jag tittade runt lite efter förlag som eventuellt tar emot manus, eftersom samlingen med historier som är färdiga har växt till 8, kom över undrentide förlag. Kollade upp dem på Facebook. Och där var den! Annonsen som ovan. Det kan bara inte vara slumpen.

När det gällde regler för novelltävlingen uppfyllde jag dem nästan helt. De första;

  1. Jag ska ha någon anknytning till Hälsingland. 👍 Jag är ju liksom uppvuxen där.
  2. Den ska utspela sig på en faktisk plats i Hälsingland. 👍 Klart och namngivet.
  3. Du bestämmer om det är nutid, forntid eller framtid.  👍 Japp. Typ...nutid.
  4. Bidraget ska inte vara tidigare publicerat. 👍 Helt färsk saga/skröna!
  5. Novellen får inte vara mer än 50 000 tecken lång.  👎 Aj då.........!


Novellen ska inte vara mer än 50 000 tecken. Där sprack det. Min landade runt 80 000 (går det att klassa den som novell längre då?). Så det betyder att jag får skriva en ny. Inte helt mig emot, eftersom jag har lite idéer. Inget klart än men det brukar komma när jag inte aktivt tänker på handlingen.

All ny information ser ni här först. Jag ska hålla er uppdaterade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar