onsdag 3 april 2013

Handtecknat kort. / Hand-drawn card.

Livet är en spiral av ljus och mörker på olika nivåer. Ibland blir detta särskilt påtagligt. Jag fick förtroendet att skapa ett kort till en vän som rätt nyligen förlorade sin far. Det behandlar jag med stor respekt. Efter lite samtal med personen i fråga fick jag lite information som jag kände att jag kunde använda. Man kan väl säga att det blev ett bollande med idéer och egna efterforskningar innan jag kände att jag "hade något". Men jag tycker att det blev rätt bra.

Jag skissar alltid innan jag ger mig på något som skulle kunna kallas för ett slutresultat, alltså är jag inte modig nog för att kasta mig ut i något okänt, som andra RIKTIGA konstnärer gör. Derwents pennor är mina bästa kompisar. Utan dem skulle jag famla och bli frustrerad, ganska säkert. Alla deras pennor har en härlig känslighet som ger allra bästa resultat. Så är det!


 Derwentpennor! / Derwent pencils!
Allt startar med ett par idéer. / It all starts with a couple of ideas.
 Kalkering pågår. / Tracing in progress.
Var noga med att täcka hela ytan bakom din skiss. / Make sure it covers the entire surface behind your sketch.

När jag blev nöjd med en bild var det dags att föra över den till ett nytt papper. Vi hade ett lite grövre papper hemma för tillfället som var perfekt för projektet. I vanliga fall kanske man skulle ha använt ett kalkeringspapper men ett annat trick för att göra samma sak är att skugga baksidan av skissen med blyerts. I samma veva kan man passa på att vässa pennan man gör det med i processen. Heja! För den här skissen  blev kalkeringen jättesvag. Men det ger också fördelar i det att man slipper sudda stödlinjer och så kan man leka lite med skissen. Kanske man vill lägga till saker eller strunta att ta med saker från skissen? Tidigt tänkte jag använda tusch för merparten av detaljerna, tycker att det blir lättare att se allt. Men jag är ingen mästare på färgpennor (något att öva upp under året kanske?).

 Måla över kalkeringslinjerna med säker hand. / Cover the tracing-lines with steady hand.
 2:a färglagret. / 2nd colour-layer.
3:e färglagret + kalligrafi. / 3rd colour-layer + calligraphy.

Allteftersom vatten och skuggor började komma på plats fick jag för mig att lägga till ett berg i fjärran. Det kändes som att det hörde hemma där av någon konstig anledning. Soluppgången gav bilden en helt annan lyster än vid de första lagren av färg. Fantastiskt!

Vad föreställer då bilden? Tanken bakom var en resa. Båt har ofta en symbol för en människa, av en resa (ofta efterlivet). Seglet har en stiliserad bild av en liljesten, en vanligt förekommande stenteknik från tidig medeltid - från området där min väns far kom ifrån, där även björkar växer rikligt. Han var även fascinerad av medeltiden, varför jag inkluderade en vandrare med pilgrimskors i trä. En pilgrim är också på väg någonstans och på något sätt inkarnerar detta faderns kristna tro.


English:

Life is a spiral of light and darkness at different levels. Sometimes it gets a bit more noticable. I was given the trust of creating a card for a friend who had quite recently lost his father. I treat such trust with the outmost respect. After some conversations with my friend I felt I had a couple of ideas to go on. You could say I juggled with ideas and also did some research on my own before I felt I "got something". But I'm quite pleased with the outcome.

I always sketch before I do anything that can lead to something that can be called end-result, hence I'm not brave enough to leap out into the unknown, like REAL artists do. Derwent's pencils are my best friends. Without them I would fumble and become really frustrated, to be honest. All their pencils have a wonderful sensibility that gives the finest result. That's the way it is!


 Efter kalkering, lägg skissen och fyll i alla linjer. / After tracing, put down the sketch and fill out the lines. 
 Om man verkligen vill kan man nästan se linjer. / If you really want you can almost see lines.


Snabb penna! / Fast pencil!

When I got pleased with an image it was time to transfer it to another paper. We had a thicker paper at home that suited this project nicely. In normal case you would preferably use a tracing paper of some sorts but a trick to do the same is to shadow the back of the sketching-paper with a pencil. While doing that you might as well sharpen your pencil in the process. Yay! With this sketch, the tracing came out very weak. But that also gives you advantages in that you don't need to erase lines afterwards and you can play around with your sketch. Perhaps you want to add something or choose not to bring from the original sketch? Early on I decided on using Indian Ink, much to enhance detailing, it becomes easier to see everything. Though I'm no master at colour-pencils (something to practice during the year?). 


 S/V är inte helt fel. / B/W isn't all that bad.
 Snart så... / Getting there...
 Färger! / Colours!
Färdig! / Finished!

As the water and shadings came into place I got this idea to place a mountain in the distance. It felt as if it belonged there for some reason. The sunrise gave the image a completly different sheen then previous colour-layers. Fantastic!

So what about the motif? Well, the main idea was that of a journey. A boat has often been the symbol, for humans, of a journey (often the afterlife). The sail has stylized image of a Lily-stone, itself a common Medieval stone-cutter technique from the area where my friend's father came from - where birch trees also grow a plenty. He was also fascinated by the Middle-Ages, why I included a wanderer bearing the pilgrim's wodden cross. A pilgrim is also journey-bound and in a way this incarnates the father's Christian faith.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar