Verktygen på plats. / The tools in place.
Helt ärligt... har jag ofta haft svårt för abstrakt konst (bl a ett oförglömligt minne sitter kvar efter ett besök på Louisianas konstmuseum för samtida konst, i Danmark. Det i sig borde nästan bli ett eget inlägg!). Den ryms alltför ofta i ett snävt område (konstnärens sinne) och samspelar inte med referenser hos människors erfarenheter på samma sätt som mer föreställande konst. Men å andra sidan är abstrakta bilder bättre ibland på att förmedla KÄNSLOR som föreställande ord eller bilder inte klarar av alltid. Så efter en lång process tog jag tag i denna typ av bilder - abstrakt, alltså. Så temat blev en känsla... har du någonsin känt dig ensam i en folkmassa? Det blev, så att säga, ledstjärna för tavlan.
Quite honestly... I have traditionally not been a big fan of abstract art (one unforgettable memory is etched from a visit to the museum of contemporary art in Louisiana, Denmark. That in itself should almost pass as an entry!). The artform is mostly contained in a very narrow frameset (the artist's mind) and doesn't interact with references of peoples' experiences in the same way as depicting art does. On the other hand abstract images are sometimes better at mediating FEELINGS that depicting art or words fall short of sometimes. So after a long process I undertook this kind of imagery - abstract, that is. So the theme was an emotion... have you ever felt alone in a crowd? That became the lodestar, so to speak, for the painting.
Bakom skorstenen! / Behind the chimney!
Hur
kom tavlan till? Nu i somras var vi husvakter åt ett par här i
staden. Det var där som jag började fundera på detta ämne
allvarligt och fick ett par idéer till de som jag redan hade. De bor i ett hus som har ett
sådär mysig trångt vindsutrymme. Men där finns takfönster. Jag
blev ganska avundsjuk om jag ska vara ärlig. Naturligt ljus och
härligt rustik stämning. Idéerna till målningen började faktiskt komma någon gång i mitten av maj 2013, så på ett sätt kan man säga att det är en "lång tavla" (i tid).
How
did this painting come to pass? Now, this summer we were
house-sitting for a couple in our city. It was then and there that I seriously begun thinking about this topic and married some ideas with some existing ones. They live in a
house with a cosy crammed attic. But there are skylights! I was a bit
envious, to be honest. Natural light in a wonderful rustic setting. The ideas for this painting actually came around sometime in the middle of May 2013, so in a way you could say it's been a "long painting" (time-wise).
Naturligt ljus. Vilken lyx. / Natural light. What luxury.
Jag passade på att måla på morgonen när resten av min familj sov i det stora huset. / I took the opportunity to paint while the rest of my family slept in, in the big house.
Allra första färglagret. Grunden blev ungefär som jag hade hoppats. / The very first colour-layer. The foundation turned out somewhere where I hoped it to be.
Grunden
lades här. Jag blev ganska inspirerad av hur paret hade inrett och
det smått abstrakta som fanns här och där. Nu fick jag beträda
lite ny mark, kändes det som. Jag målar inte alls abstrakt annars.
Men det passade bra i det här fallet. Det kändes rätt på alla
sätt och vis. Så jag experimenterade lite med avgränsningar och tvära brytningar i färger.
The
foundation was laid there. I was quite inspired by how the couple had
decorated their house and the slightly abstract that was ever
present. Now I had to tread new ground. I usually don't paint
abstract art otherwise. But it suited this painting well. It felt
right in every way. So I did a bit of experimenting with delimitations and sharp cuts in colouring.
Maskeringstejp. Bra till mycket. / Masking tape. Good for many things.
Pensel. / Brush.
Snart så... / Almost there...
Slutresultatet
förvånar mig lite, eftersom det inte är "min" stil
riktigt med abstrakt konst. Men jag kan se fördelen med det. Det
måste inte vara föreställande jämt. Ibland kan det faktiskt tjäna
på att låta känslor kanaliseras på det här sättet. Det här är
inte sista gången jag målar abstrakt. Det blev starkt uttryck på
många sätt.
The
end result surprised me a bit, since abstract art isn't really my cup of tea. But I can see be advantages with it. It doesn't
have to be depicting all the time. Sometimes it gets even better
to let feelings channel this way. This isn't the last time for me and
abstract art. It came out powerful in many ways.
Ogemenskap. / Unfellowship.
(2013)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar